Aviseringar
Rensa alla

Kostnader under gymnasiet


200 kr för avbetalning av telefonen
100 kr för abbonemang
100 kr jg ringt för/köpt mer datamängd

inte JÄTTEFARLIGT ändå ju


   
SvaraCitera

när jag gick på gymnasiet så betalade mina föräldrar mat å hyra och jag fick studiebidraget
d funkade ganska bra, fast hemresor och astmamedicin var dyrt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

när jag gick på gymnasiet så betalade mina föräldrar mat å hyra och jag fick studiebidragetd funkade ganska bra, fast hemresor och astmamedicin var dyrt

Men fick du betala resten själv, som kläder och hyg, med studiebidraget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Friskolor slutar aldrig förvåna

De hade dessutom javaviruset på sin sida verkar det som hahahahaha jävla fuckerz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En annan fråga, när det är klart med vilka som preliminärt kommer in, sätter dom någon poäng gräns för vad man behöver för att komma in på riktigt sen?


   
SvaraCitera

Jag har också blivit preliminärt antagen till rymdgymnasiet. Har ställt mig i kö till lägenhet som kostar 1660 kronor, sen får man ju studiebidraget på 1050 och kanske inackorderingsbidrag, men det är inte säkert eftersom reglerna är omgjorda.


   
SvaraCitera
Mario

aKedert:
En annan fråga, när det är klart med vilka som preliminärt kommer in, sätter dom någon poäng gräns för vad man behöver för att komma in på riktigt sen?

Eftersom ingen fått sitt slutbetyg ännu kan de inte räkna ut en exakt gräns. Någon kanske får ovanligt bra betyg nu på våren medan du kanske får ovanligt dåliga och blir utslagen. Den riktiga gränsen beräknas när vårterminen är slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mario:

Eftersom ingen fått sitt slutbetyg ännu kan de inte räkna ut en exakt gräns. Någon kanske får ovanligt bra betyg nu på våren medan du kanske får ovanligt dåliga och blir utslagen. Den riktiga gränsen beräknas när vårterminen är slut.

Okej, tack för svaret 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

käre värld
  

Har jag sagt att jag på en nästan sjuklig nivå uppskattar ditt användande av detta uttryck?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Har jag sagt att jag på en nästan sjuklig nivå uppskattar ditt användande av detta uttryck?

inte på ett tag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag inte får ett helgjobb i höst kommer jag ha drygt 2300 kronor efter hyra. Känns som att det borde räcka relativt bra eftersom att jag är van vid att tänka smart vid inköp. Inte som bruttan i tonårsbossen, nänä, icke acceptabelt betéende.


   
SvaraCitera
Mario

Förutom hyran kommer du antagligen inte under 1000:- i mat. Jag har det dubbla för att kunna äta riktigt, men då räknar jag in tvål och andra hushållsprylar i "matkostnad".

Därefter ska du antagligen ha någon form av busskort och mobilabonnemang. Ibland ingår inte heller el i hyran (kolla upp det!), vilket blir ca 100-200:- beroende på om kylskåp och spis står i lägenheten eller delas med andra. Internetuppkoppling kostar ca 200-300:- ifall det inte ingår. En hemförsäkring kostar ca 100:- i månaden.

Nu är vi förbi fasta utgifter. Men du behöver antagligen köpa skor, kläder och annat ibland. Försök uppskatta hur mycket det kostar per månad (om du köper ett par skor eller en jacka om året, slå ut det priset på ett år). Att ha lite pengar att röra sig med är bra, särskilt om du vill kunna fika med kompisar någon gång i månaden. Minst 500-1000:- kvar när alla räkningar är betalda är rimligt, men mer om du vill kunna spara till dyrare saker såsom en dator eller om mobiltelefonen går sönder.


   
SvaraCitera
Åtta

När jag gick i gymnasiet hade jag mitt studiebidrag+500 kvar efter att hyra+el var betald. Förstår fortfarande inte hur jag klarade mig på det, men det var faktiskt aldrig något större problem.

Lär dig att laga billig och näringsrik mat. Visst är det bekvämt som fan att beställa en pizza, men gör du en böngryta för samma pengar så har du mat i en vecka.


   
SvaraCitera
Mario

Justja, höll på att glömma. Du bör sätta undan en hundring i månaden för tandläkare och läkare (eller kanske en generell buffert för allt som är verkligt akut och oväntat). Om du äger en TV kostar den också ca 200:- i månaden i TV-avgift.


   
SvaraCitera
Mario

Åtta:

När jag gick i gymnasiet hade jag mitt studiebidrag+500 kvar efter att hyra+el var betald. Förstår fortfarande inte hur jag klarade mig på det, men det var faktiskt aldrig något större problem.

Verkar rimligt om du kan hålla nere matbudgeten. 1500:- efter hyra och el är inte så långt ifrån mitt räkneexempel. Du hade billig kollektivtrafik gissar jag?


   
SvaraCitera