Aviseringar
Rensa alla

Kräva samtycke för religiös omskärelse?


Ämnesstartare

Av medicinska skäl vill Läkarförbundet skärpa reglerna för kulturell och
religiös omskärelse av pojkar i Sverige. Det ska bara få göras efter
samtycke från pojken.

Är det rätt att vänta tills pojken har blivit äldre och kan välja att avstå ifrån denna omskärelse?


   
Citera

Låt pojken bestämma. Förutsatt att, att pojken inte har påtryckningar från föräldrar/kultur/miljö osv. 

 


   
SvaraCitera

Låt pojken bestämma. Förutsatt att, att pojken inte har påtryckningar från föräldrar/kultur/miljö osv. 


   
SvaraCitera

Varför måste det heta ''religiös omskärelse''?

Det betyder ju i praktiken att om jag skulle vilja omskära mitt potentiella barn i framtiden så måste jag vara religiös för att få göra det, alternativt pga av medicinska skäl.

Varför ska religiös tro särbehandlas och ha exklusiv rätt att kränka barns rättigheter? det borde vara totalt förbjudet om det inte sker av medicinska skäl eller om personen är över 18 år. Ingen annan får göra det så varför i helvete ska religiösa få göra det? Snacka om orättvist. Stackars barn.

INGEN bör få omskära sig förän de blivit 18 ÅR GAMMAL, med undantag om omskärelse krävs för medicinska skäl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick: det borde vara totalt förbjudet om det inte sker av medicinska skäl.

Ska det vara förbjudet även för vuxna att göra en omskärelse?


   
SvaraCitera

Nä, formulerade mig klumpigt ändrade det nu


   
SvaraCitera

Sheriffen: Ja förbjud och låt pojken bestämma själv senare i livet


   
SvaraCitera
time
 time

Patrick: Varför måste det heta ''religiös omskärelse''?

För att religiös omskärelse görs av religiösa skäl och medicinsk omskärelse görs av medicinska skäl. Alt: Duh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick: INGEN bör få omskära sig förän de blivit 18 ÅR GAMMAL, med undantag om omskärelse krävs för medicinska skäl.

Då är vi överens Glad


   
SvaraCitera

time: För att religiös omskärelse görs av religiösa skäl och medicinsk omskärelse görs av medicinska skäl. Alt: Duh.

Min poäng var att det istället borde heta ''Trosomskärelse''

Ex. Om jag tror och är övertygad om att barn som inte omskär sig får spendera sin tid i kokande spaghetti-sörja efter sin död så bör jag kunna omskära mitt barn utan samtycke eftersom det då är min trosuppfattning.

its muh faith u cant take dat


   
SvaraCitera

Sheriffen: Ja förbjud och låt pojken bestämma själv senare i livet

tycker detsamma om till exempel dop också. 
Men omskärelse är såklart vikitgast att diskutera, helt fel utan samtycke från individen tycker jag. 


   
SvaraCitera

Patrick: INGEN bör få omskära sig förän de blivit 18 ÅR GAMMAL, med undantag om omskärelse krävs för medicinska skäl.

för en gångs skull håller jag med dig. 


   
SvaraCitera
reben

man ska väl få göra va man vill med sin egendom


   
SvaraCitera
reben

e väl bara att göra hnm en god gärning


   
SvaraCitera

shatter: tycker detsamma om till exempel dop också. Men omskärelse är såklart vikitgast att diskutera, helt fel utan samtycke från individen tycker jag.

En skillnad är dock att dop bara är en rituell handling. Omskärelse är en handling som har en fysisk påverkan på barnet. Att någon häller några droppar vatten på ditt huvud skapar inga komplikationer och det är inget fysiskt ingrepp. Men att skära bort delar från ens kuk är ett fysiskt ingrepp som dessutom är förbjudet. det är enbart religionen som av en excklusiv rätt att misshandla barn.


   
SvaraCitera