Aviseringar
Rensa alla

krakow ??


Ämnesstartare

någon dude som vart i krakow som vet om de e najss? vad gör man där liksom, billigt? [bigsmile]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Krakow var underbart. Billigt också, man kan fördriva tiden inne i staden, besöka saltgruvan, åka till auschwitz/birkenau. Ja, det var lovely iaf!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har bara läst om det i 9:an (andra världskriget).. Suck.


   
SvaraCitera

Underbart, billigt. Finns underbara pubar också. Piano Rouge, Vis a vis (stavning?) etc.. Finns en fantastisk irländsk pub, ägaren är superschysst!

Jag brukar ägna mig åt att hälsa på vänner och shoppa på Galleria Krakowska:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Krakow var underbart. Billigt också, man kan fördriva tiden inne i staden, besöka saltgruvan, åka till auschwitz/birkenau. Ja, det var lovely iaf!

soft, tack 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouki:

Underbart, billigt

billigt e bra [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ska dit om någon vecka för andra gången men minns inte så mycket.

har vaga minnen om att Kazimierz var fint och att caféerna var fantastiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är tillbaka med lite reserespons. Kazimierz är precis som jag minns det den fetaste stadsdelen men antika kaféer, gallerier, anarkokvarter, nedgångna hus, järn-felix/stalin-byster och coola människor.

Föda - betydligt bättre än vid tidigare besök. Italiensk mat och polsk husmanskost är de två saker jag varit nöjd med under mina dagar där och det enda som jag ser som något som bör undvikas som pesten är polsk kebab/falafel.

Vegoutbudet är bättre och vet att vissa i min sällskap diggar en vegokedja som heter Vega.

Dekadens - Billig alkohol(Öl 10-15kr, drinkar kring 30kr, sprit billigt i butik) och trevliga uteställen där detta kan åtnjutas stämningsfullt. Var enbart ute på en måndag och det existerade även då coolt folk.

Man får röka inne på många ställen och som ni skåningar säkert vet iom all smuggelcigg är detta billigt.

Har ingen information om drogtillgången förutom någon skabbig legalhighbutik på huvudgatan med blinkande smileys.

Har ingen aning om hur promiskuösa krakowborna är då jag inte idkat samlag eller blivit uppraggad av någon.

Shopping - Egentligen inte så bra shopping men det finns minst två undantag.

Mulholland Drive - Stilig urplockad vintagebutik. Ni förstår förhoppningsvis redan på namnet att stället är bra och mina inköp av prettokläder kan annars funka som ett bevis.

Massolit - Återigen en butik med ett fantastiskt namn och denna är full med feta fackböcker om Östeuropa, ekonomi, teologi, historia och politik men även kontemporär skönlitteratur. Nästan allt är på engelska. En del litteratur är dyr och mina Weber- och Lukacs-inköp blev inte av på grund av snålhet.

Girls who are boys who like boys to be girls - skulle vilja säga att snygghetsnivån bland kvinnofolk ligger mellan Stockholm och resten av Sverige. Människor klär sig dock trist så det är snarare klassisk skönhet som det spaningsvärda kvinnofolket har och inte cool, ball, hysterisk, sexxxy hipsterstil.

Den polska vulgariteten med 20 centimeters klackar, skabb-blonderat hår och och vulgokläder var iaf dött i Krakow.

Förutom universitetspojkarna med judekrull så såg alla män ganska homogena, korthåriga, gråa och fula ut. Tror dock det är normen där då jag blev pinad under pontius pilatus trots att jag inte har alltför knasig stil.

Kan besvara andra frågor vid behov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kosjka:

är tillbaka med lite reserespons

fan va softa tips 😀 gillar det där med billig öl! farsan undrar om det finns någon army butik typ? och typ lite vad polsk husmanskost är?! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

polsk husmanskost är?!

vanlig centraleuropeisk mat dvs mycket kött, rovor, svamp och dylikt.

hannnah:

army butik

såg en del men det var inte som i petersburg precis utan dyrt och inte speciellt bra urval. beror väl iofs på ifall det är sovjetgrejer eller moderna grejer som ni är ute efter men det sistnämnda suger i krakow iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sjukt nice. Massor av restauranger med gott käk och gott om sevärdheter. Dock kan jag inte påstå att det är speciellt billigt som alla påstår. Maten var kanske 10-30 kronor billigare och spriten är även betydligt billigare. Men i övrigt är det ingen direkt skillnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

polsk

Vi fick soppa VARJE måltid. Spaghetti med buljong typ. Annars fick vi schnitzel, konstig köttfärsbiff, friterat och friterat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Maten var kanske 10-30 kronor billigare och spriten är även betydligt billigare

soft! vilken sevärdhet e mest värd ett besök?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

vilken sevärdhet e mest värd ett besök?

Finns väldigt många vilka jag glömt namnen på. Men lätt att man ska till de judiska kvarteren. Även den gigantiska kyrkan i mitten av stortorget. Sedan finns det ett torn en liten bit från centrum som man kan se ut över hela staden från - ett måste.

Tipsar dig om att se Shindlers List innan du åker, då den utspelar sig i Krakow och det är sjukt coolt att se alla kopplingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

soft! vilken sevärdhet e mest värd ett besök?

kazimierz, museet i schindlerfabriken, museet om krakows historia under det gigantiska huvudtorget, auschwitz, tatrabergen osv.

framförallt museet i schindlerfabriken som är väldigt nyöppnat är fantastiskt och absurt omfattande.


   
SvaraCitera