Aviseringar
Rensa alla

Krasar i handlederna


Ämnesstartare

Det krasar i mina handleder. Varför? Doktor Google är tydligen lördagsledig och vill inte svara.


   
Citera
Ämnesstartare

"Knakande ljud i leder. Det finns inget belägg för att detta uppstår som ett resultat av nötning eller gnidningsljud mellan benstrukturer. Det är alltså inget som i likhet med föremål i bilar eller maskiner skrapar mot varandra och som skulle behövas ”smörjas”. Det som uppstår anser man snarare är ett vakuum-fenomen. Det betyder att när en led rör sig uppstår en spänning i ledvätskan som gör att denna ger ifrån sig ett ”rörelseljud” när den flyttar sig runt i leden. Det blir alltså som ett ”sugfenomen” i leden som låter betydligt värre än det är. Knakande ljud är alltså inte tecken på graden av en förslitning utan mer uttryck för bristande fri rörlighet av ledvätska i leden.Du kan vara helt lugn – det är inget tecken på en allvarlig åkomma. Det ter sig mer sannolikt att dessa besvär kommer att försvinna ju mer du rör dig och ju mer leden är i ständig rörelse, vilket därmed minskar spänningen i ligament och ledkapslar.Dr Christer Hjortsberg"


   
SvaraCitera

Cadnan:

Knakande ljud i leder. Det finns inget belägg för att detta uppstår som ett resultat av nötning eller gnidningsljud mellan benstrukturer

Ne jag har också alltid hört myten att det skulle vara något konstigt.
Min morsa flippar ju över varje gång jag ''knakar'' i hennes närhet då hon menar att mina händer kommer att bli helt krokiga när jag blir gammal.

För mig känns det snarare att mina leder blir mer rörliga efter att jag genomfört en ''knak''.


   
SvaraCitera