Aviseringar
Rensa alla

Krav för utbytesstudent!


Ämnesstartare

Hej!
Jag känner en person som gått särskola hela sitt liv och nu typ bytt till något för att plugga upp betyg, alltså hoppa av första året på särgym. Har hen möjlighet att åka som utbytesstudent? Eller är det väldigt höga krav på det? 

Språkresa har hen vart på, men är väl inte samma betygskrav där?


   
Citera

Hen kan nog åka på utbytesår om hen arrangerar det utan skolans hjälp. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men de flesta organisationer har ju rätt höga krav? Funktionshinder kanske är nåt som kan stoppa lite, men språket vet jag att personen kan... Men är väl mycket annat som spelar in!


   
SvaraCitera

Ja det bästa är att fråga den som anordnar allting. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men hen sa själv att man inte får åka med särskolan, men man kan väl heller inte åka om man går nån skola för att plugga in betyg (Inget antagningsprov eller nå till skolan hen går på) ???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hen prata om Japan, antar att det ligger mycket med betyg även där, säkert väldigt bra betyg, särbetyg, även om man pluggat upp ett år, lär väl vara svårt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hen går just nu "

Introduktionsprogram" för att läsa upp grundskolans betyg, men hen sa att läraren sa att utbytesstudent kanske är möjligt, låter lite mysko, för att det är väl inget gymnasie?


   
SvaraCitera

kan du inte hälsa din kompis att det bästa sättet att få veta är att maila eller ringa organisationerna och förklara för dem och fråga om det är möjligt med utbytesår?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:
kan du inte hälsa din kompis att det bästa sättet att få veta är att maila eller ringa organisationerna och förklara för dem och fråga om det är möjligt med utbytesår?

Vad tror du, är det helt omöjligt? Om man gått i särskola hela livet och för ett halvår sen börjat plugga på betyg, så kanske det är svårt, lär väl ligga efter rätt mycket..


   
SvaraCitera

haroldlowe12:

Vad tror du, är det helt omöjligt? Om man gått i särskola hela livet och för ett halvår sen börjat plugga på betyg, så kanske det är svårt, lär väl ligga efter rätt mycket..

Är nog inte helt omöjligt. Men fråga. Vi kan bara spekulera. 


   
SvaraCitera

Gissar att det är svårt och att höga betyg behövs, men precis som alla andra spekulerar jag bara.


   
SvaraCitera

haroldlowe12:

Vad tror du, är det helt omöjligt? Om man gått i särskola hela livet och för ett halvår sen börjat plugga på betyg, så kanske det är svårt, lär väl ligga efter rätt mycket..

jag jobbar inte på en organisation som arrangerar utbytesår. ta kontakt med någon som gör det. 


   
SvaraCitera
Exner

Tips: skriv under med eget namn i ansökan.


   
SvaraCitera

haroldlowe12: Har hen möjlighet att åka som utbytesstudent? Eller är det väldigt höga krav på det?

Det är klart att möjlighet finns men om du har väldigt svårt i skolan kan du behöva kämpa väldigt mycket. Skolorna kan ha olika kontrakt med olika skolor runt om i världen men utbytesår i gymnasiet är inte direkt så väldigt vanligt, det enklaste sättet är att betala det själv men att åka på utbytesår till Japan kräver goda kunskaper i Japanska och över 100 tusen kronor i avgift hos firmorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, men personen ifråga har typ nå autismliknande också, antar att sådant också kan spela in! Får för mig att det gör att svårare!


   
SvaraCitera