Aviseringar
Rensa alla

Kriget i Syrien.


Ämnesstartare

Det bästa som kommit ur den här konflikten var när Assads media vädjade till Erdogan om att inte slå ned protester med våld nyligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt: Å andra sidan så ser jag inte hur regimen ska sitta ut sina dagar i frid i Damaskus när de utför sånt här:

(Obs! Ses på egen risk, våld och lidande.)

Usch.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt fler tecken på bruk av kemiska vapen kommer upp dessutom. Armén ska enligt utsaga blanda olika "vapen" med varandra så identifiering och botande ska försvåras, det brukas sparsamt och begränsas lokalt för att det inte ska komma till ytan för omvärlden att veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blir ej glad av denna tråd. vad fan ska man göra liksom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grejen är ju så här va, ju längre konflikten pågår desto tätare blir banden mellan Moskva och Teheran och desto mer extrema riskerar rebellerna bli precis som inför och under andra tjetjenkriget -99 i och med de ekonomiska och militära fördelar en allians med extremistiska grupper innebär. Faller Assad har landet med viss sannolikhet en extrem ledning som reser sig med kemiska vapen i hand i ett nu Sunni-dominerat mellanöstern med Iran som isolerad enda kvarlevande Shia-stat efter Saddams fall.

Det är anledningen till att Iran tränar trupper i Syrien. Assad-familjen är Alawiter som är en undergrupp inom Shia har jag för mig, Syrien är också en viktig länk för Teheran för att kunna stödja Hezbollah, som nu aktivt understödjer armén i strider och med stora framgångar trycker bort rebellerna från al-Qusayr och snart kanske Aleppo. Hur situationen i Libanon påverkas vet jag inte, i vissa grannskap ska det vara himla hetsigt (Bab al-Tabbaneh/Jabal Mohsen) men jag vet inte tillräckligt för att säga något av vikt.

Qatar och Saudiarabien häller bara in pengar i konflikten från sin sida i syfte att försvara Iran. Himla proxykrig mellan så många parter.

Rysslands motivation till att erbjuda Assad toppmoderna flygplan och luftvärn blir jag inte riktigt klok på men Iran kan vara en viktig allierad mot väst, runt kaukasus och kaspiska havet. De har skickat sin (relativt lilla) flotta till medelhavet och står officiellt fast vid vapenleveranserna (det har skjutits upp har jag för mig). Ryssarna kanske bara räds tumult och föredrar status quo efter nederlagen (trots officiellt utlåtande) i Tjetjenien.

Varför i helvete väst verkar vilja beväpna rebellerna vet jag inte heller, USA har redan en stark närvaro i medelhavet och det är tal om att stödja FSA (Free Syrian Army). EU lyfte nyligen sitt vapenembargo till landet dessutom efter ett misslyckande att nå konsensus.

Sen så var det ju också en fråga om hur Israel kommer att handla vid hot. De har redan precisionsbombat vad som ska vara vapenleveranser och räds ett Hezbollah med kemiska vapen i sin arsenal. Israels militära övertag i regionen har sen länge berott på överlägsenhet i luften varför de tar den ryska leveransen av avancerat luftvärn och flyg på stort allvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu vet ni lite mer.


   
SvaraCitera
Czar
 Czar

Förhoppningsvis blir Syrien en riktig islamistisk stat (till skillnad från saudiarabien, iran kommer inte ens till tal hmpf) som kanske går i allians med Egypten. Förmodligen lär Irak också påverkas, då sunniterna samt kurderna är starkt emot den shiastyrda regeringen där. Man försöker iallafall fördriva bort de falska irakierna (shiiterna) från Bagdad tillbaka till Iran genom attentater. 

Det som bekymrar mig är att majoriteten är hycklare har jag sett i forum. Om tar egypten som exempel, så är media mycket negativa att ett islamistiskt parti igenom demokratisk väg har valts in. Det verkar som bara "rätt" åsikter får existera i en demokrati. Syrien trampar kanske i samma spår som egypten nu. 

Lär Syrien bli som Egypten? Absolut inte, Den Stora Hjälten USA är redan i god förberedelse, flyga över  syrien, bomba tusentals civila eftersom dessa är rena terrorrister, våldta kvinnor, döda barn som ska bli sedan terrorrister och så vidare. Precis samma härliga hjältedåd utförde de i irak, och  500 000 tusen barn och civila till terrorrister fick livet förlorat.

De där lät lite flumigt men det är det jag förväntar mig skall ske.


   
SvaraCitera

Czar

De fan inte alls kul & få samtal 2 gånger i veckan och höra att någon har gått bort. USA kan få kriget och sluta om dem vill! Men nej dem tycker det är jävligt kul att alla dör SPECIELLT de  kristna, kurderna vill ju liksom också ta över syrien och det kan dem fan inte göra -.-' 


   
SvaraCitera
mynona

Czar: ett islamistiskt parti igenom demokratisk väg har valts in. Det verkar som bara "rätt" åsikter får existera i en demokrati.

Ja, där har vi demokratins dilemma: bör ett antidemokratiskt parti få komma till makten i en demokrati? Bör en demokrati få avskaffa sig självt genom att rösta fram ett parti som vill avskaffa demokratin? Islamism är något fruktansvärt. Anser du att Iran är en demokrati? 

frukt: Nu vet ni lite mer.

... men ont, Frukt: min åsikt kan sammanfattas i: vem är islamister? Hellre en sekulär diktatur än en religiös diktatur, om en verklig demokrati inte är ett alternativ. Hellre Assad än islamisterna. Oppositionen bör väl även innehålla demokrater, men om jag förstått saken rätt är majoriteten av dem islamister, har jag rätt? Hellre Assad. 

Det är dilemmat med hela den "arabiska våren", för övrigt: vad ska man göra med demokratin i mellanöstern om den används till att rösta fram antideomkrater (=islamister). Vad anser Frukt? 


   
SvaraCitera

Jag tycker att dom ska sluta bråka med varandra och iställt vara snälla mot varandra. Det är min åsikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Czar: Man försöker iallafall fördriva bort de falska irakierna (shiiterna) från Bagdad tillbaka till Iran genom attentater. 

[...]

Den Stora Hjälten USA är redan i god förberedelse, flyga över  syrien, bomba tusentals civila eftersom dessa är rena terrorrister, våldta kvinnor, döda barn som ska bli sedan terrorrister och så vidare.

...va? på vilket sätt är arabiska shiiter bosatta i irak "falska irakier"? de är i majoritet, nästan dubbelt så många som sunniterna. du får det att låta som om det är en liten grupp iranska infiltratörer, vilket inte stämmer över huvud taget.

och på vilket sätt förbereder usa för ett direkt angrepp mot syrien?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:
Nu vet ni lite mer.

förstod inte så mycket Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

Trots att rebellernas starkaste faktion al-Nusra enligt utsaga ska vara affilierade med Irakiska al-Qaida? Jag är nästan mer rädd för balansskiftet som skulle ske om Assad föll.

Alltså så länge Assad är kvar vid makten kommer landet att befinna sig i ett sekteristiskt inbördeskrig och regimen har redan ihjäl civila på löpande band, så nä jag ser inte riktigt hur det skulle kunna bli värre faktiskt. Regimen måste falla och kommer förr eller senare att göra det. Kommer islamister till makten efter dem är det såklart precis lika illa men jag tror inte att en sådan regim skulle kunna behålla makten då de inte har någon utbred maktbas i det syriska folket. Då tror jag en situation likande Tunisien eller Egypten efter regimskiftet där skulle ske. Arbetarklassen är mer välorganiserad än innan regimskiftet och har flyttat fram sina positioner och jag är helt övertygad om att en revolution kommer att ske i de länderna förr eller senare då många är missnöjda med islamisternas styre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rebel-Arms.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker alla islamister borde dö snart

kul grej: vid libanons gräns rakar man av alla islamistskägg  innan man släpps in

superkul tkr jag


   
SvaraCitera