Aviseringar
Rensa alla

Kristen, men inte följa bibeln?


Ämnesstartare

Hur är man om man är kristen, men inte följer bibeln? Tror man bara att Gud finns då, men that's it? Någon som kan förklara?


   
Citera
Ämnesetiketter
smisk

Man måste ju inte följa Bibeln slaviskt för att vara kristen. Det räcker med en tro.


   
SvaraCitera

kristen är när man har hemstickade koftor, självlockigt hår och gillar att myspysa med familjen och laga svensk husmanskost typ.


   
SvaraCitera

Finns de som är symboliskt troende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Man måste ju inte följa Bibeln slaviskt för att vara kristen. Det räcker med en tro.

Men hur kan man vara kristen och inte följa bibeln? TRor man bara på att gud skapade världen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Finns de som är symboliskt troende.

Hur?


   
SvaraCitera

har läst bieber varje gång det stod bibeln..


   
SvaraCitera

headswithroll:

Hur?

Man tolkar inte det som står i bibeln bokstavligen, utan man ser det som metaforer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

har läst bieber varje gång det stod bibeln..

[bigcheers]


   
SvaraCitera

Man tror bara för att man är dum


   
SvaraCitera

headswithroll:

Hur är man om man är kristen, men inte följer bibeln? Tror man bara att Gud finns då, men that's it? Någon som kan förklara?

Att vara kristen innebär att man följer Jesus Kristus. (Kristen betyder ungefär: Liten Kristus) För mig känns det väldigt tvivelaktigt att kalla sig kristen om man inte ämnar följa Jesus, och hur ska man följa Jesus om man inte vet hur Han levde? Hur ska man få reda på hur Han levde om man inte läser Hans ord?

Mitt svar: Ja, du måste försöka följa Bibeln (försöka följa Jesus) för att få kalla dig kristen. Du behöver inte läsa Bibeln för att vara kristen, man kan undervisas om Jesu liv av andra, men det oerhört svårt att leva i efterföljelse om man inte, på egen hand, försöker ta reda på hur. (Det är genom att följa andra slaviskt som sekter bildas, Bibeln är det enda rättesnöret för en kristen.)


   
SvaraCitera

Kristen är man om man är döpt och bekänner den kristna trosbekännelsen. Syndar gör alla mer eller mindre, men för att komma nära Gud så ska du eftersträva Guds ord och hålla dig till Jesus budskap. Men kristen räknas du ju som även om du felar. Tycker dock att det ska finnas en vilja att efterleva Bibeln om man bekänner sig till tron..


   
SvaraCitera

Detta är då den niceanska trosbekännelsen:

Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är;

och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den Helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände;

och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern, på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig/katolsk och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen.


   
SvaraCitera

ClMough:

Ja, du måste försöka följa Bibeln (försöka följa Jesus)

Kunde inte hållit med dig med grabben, bra sagt.
Jag tycker att som kristen ska man göra som Jesus säger.
Så låt oss lyssna lite på vad Jesus tycker om att ni bor i ett hus, har en dator, har mat ETC.
Matt 19:17-21 Jesus said unto him, If thou wilt be perfect, go and sell that thou hast, and give to the poor, and thou shalt have treasure in heaven: and come and follow me.

Luke 18:22 (New International Version, ©2010)

22 When Jesus heard this, he said to him, “You still lack one thing. Sell everything you have and give to the poor, and you will have treasure in heaven. Then come, follow me.”

luke 12:33 "Sell your possessions and give to those in need. This will store up treasure for you in heaven!

14:33
In the same way, those of you who do not give up everything you have cannot be my disciples.

Såå, kristna, lyssna på Jesus egna ord.
SÄLJ allt ni har, och om ni lyckas svaara på detta misstänker jag starkt att ni antingen tar allt detta jesus sa metaforiskt vilket betyder att du lever i förnekelse x)
annars e jag as stolt över alla som säljer allt dom har och bor ute i snön <3


   
SvaraCitera

JoElite:

Såå, kristna, lyssna på Jesus egna ord.

Jag tror att Jesus menar det han säger, men jag menar även det jag säger: ClMough: Ja, du måste försöka följa Bibeln (försöka följa Jesus)

Sen handlar det åter igen om tolkningar och vad man väger tyngst. Jag skulle säga att jag rättfärdigar min levnadsstil (vilken är tämligen spartansk gentemot normen) med att jag använder mina "utöver-förnödenheter" för att sprida evangeliet om Jesus Kristus. Förnekare? Kanske, men jag försöker bli bättre!


   
SvaraCitera