Aviseringar
Rensa alla

kristendomen


Ämnesstartare

såg ingenstans där jag kunde lägga upp detta ämne.
men hur många ungefär är kristna av Sveriges befolkning idag?


   
Citera

30%


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Direktör Bajskorv:

30%

så många ? ![surprised]


   
SvaraCitera

upponer:

så många ? ![surprised]

Ja [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Direktör Bajskorv:

Ja

okej, trodde det knappt var 20% äns[surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på vad man räknar som kristen.
ca 5-7% av svenskarna går till kyrkan mist en gång/mån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alla. åtminstone i grunden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

alla. åtminstone i grunden.

ja fast nu menar jag att man tror på gud och är mycket religiös, och det är ju inte alla i Sverige idag, men vi är alla döpta (förhoppningsvis) och följer en del högtider osv, men man går ju inte till kyrkan o sitter o följer gudstjänster


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upponer:

ja fast nu menar jag att man tror på gud och är mycket religiös,

hmm 10%? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upponer:

ja fast nu menar jag att man tror på gud och är mycket religiös, och det är ju inte alla i Sverige idag, men vi är alla döpta (förhoppningsvis) och följer en del högtider osv, men man går ju inte till kyrkan o sitter o följer gudstjänster

religiös handling är inte viktigt i kristendom, men okej. jag drygade mig bara lite.

enligt den här undersökningen kan upp till 85 % av befolkningen räknas som agnostisk eller ateistisk. ifall man även subtraherar andelen muslimer, som uppgår till 4 % av befolkningen, och därutöver den lilla andelen buddhister och så vidare, så borde andelen kristna, hårt draget, ligga på runt 10 %.


   
SvaraCitera
time
 time

Tråden flyttad från Forum PLUS/Vetenskap och Filosofi


   
SvaraCitera
time
 time

upponer:

såg ingenstans där jag kunde lägga upp detta ämne.

Tips: Religionforumet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns ju ej statistik på detta, pga; finns ingen undersökning som frågar folk "hej, är du kristen?". Det finns statistik på hur många som går i kyrkan, men detta är ju ej samma sak. Man kan gå till kyrkan av många anledningar, kristen tro måste inte vara en av dem.

Fast hm, hörde detta på radio. Kanske pratade de mest om hur stor andel av de som besöker kyrkan är troende [crazy] Var ej så intresserad av ämnet, lyssnade ej noga. Är du mycket intresserad kan jag säkert leda upp programmet åt dig [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upponer:

hur många ungefär är kristna av Sveriges befolkning idag?

Menar du Kristenhetens sammelsurium av trosinriktningar?


   
SvaraCitera