Aviseringar
Rensa alla

Kristendomen i den amerikanska politiken och samhäller i stort


Ämnesstartare

En aning osammanhängande frågor men, på vilket sätt har kristendomen påverkat det amerikanska samhället?

Usa är enligt konstitutionen en sekulariserad stat, kyrkan är skilld ifrån staten. Det råder total religionsfrihet och staten ger inga bidrag till något trossamfund. Ändå räknar 80% av den amerikanska befolkningen sig som troende kristen!

Sarah Palin kandiderade till vice presidentposten, hon hade stort stöd trots att hon är en galen kreationist. In god we trust 'är national motto

Hur kan det komma sig att en från början så fritänkande nation förlorar sig så i kristendomen? I början på 1800-talet stod 80% utanför kyrkan!

Så hur har kristendomen påverkat samhället och politiken i USA?
Hur har kristendomen kunnat växa sig så stark?

DEt borde ligga i hela världens intresse att "avfundametalisera" amerikanerna, hur bör man gå till väga?


   
Citera

tänker köra den klassiska : gör dina läxor själv.


   
SvaraCitera

Kan tänka mig att det har med kalla kriget att göra, civilisation med sin kristna historia mot dom gudlösa kommunisterna, men jag har fan ingen aning, sen har USA har ju iofs blivit mer och mer demokratiskt och då behövs det ju div institutioner som ser till att folk tänker "rätt", tex mainstream media och kanske också kyrkor osv.


   
SvaraCitera

Tror den kristna högern i usa är lika bra för landet som sionisterna är bra för israel.

Hade usa haft en historia som sträckt sig längre än två sekel så tror jag inte det hade sett ut som det gör nu. De kriskna staterna i Europa och mellanöstern har relativt få väl etablerade och stora kyrkor (katolska, protestantiska, de ortodoxa mfl). Medens usa har trehundra miljoner olika kyrkor i varierande fundamentalistiska styrka.

En anledning till att det finns så många grenar i dem amerikanska kyrkan skulle jag tro är dem som emigrerade. förutom dem som längtade efter ett mer värdigt liv även såna som var obekväma med hur kristendomen såg ut här.

Tyvärr så finns det nog inget bra sätt att undanröja det. after all de två främsta anledningarna till extremism är ju politik och eller tro.

men vad vet jag.


   
SvaraCitera

Förövrigt så kan man se att religionen är mindre stark i mer jämlika samhällen så som Sverige än i mer utpräglade klasssamhällen som typ USA eller kanske Saudiarabien, folk behöver inte hitta på något gudomligt paradis för att klara sig igenom sina skitliv i samma utsträckning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

tänker köra den klassiska : gör dina läxor själv.

Har inget med skola att göra[tard] Träffade en amerikan som tyckte det var konstigt att jag inte trodde på Gud...då kom jag ihåg hur mycket jag ogillar amerikaner:/

OF 5:

En anledning till att det finns så många grenar i dem amerikanska kyrkan skulle jag tro är dem som emigrerade. förutom dem som längtade efter ett mer värdigt liv även såna som var obekväma med hur kristendomen såg ut här.

mm, har tänkt på det med att alla fundamentalister drog till usa på 1800-talet och fuckade upp deras religionsfrihet.

dazed_and_confused:

folk behöver inte hitta på något gudomligt paradis för att klara sig igenom sina skitliv i samma utsträckning.

Det kan nog också ha något med saken att göra, men har fått intrycket av att det främst är överklassen som är överkristna i usa. I andra länder brukar de ju vara de fattiga som har teddybjörnsbehov...?


   
SvaraCitera

hixaren:

Det kan nog också ha något med saken att göra, men har fått intrycket av att det främst är överklassen som är överkristna i usa. I andra länder brukar de ju vara de fattiga som har teddybjörnsbehov...?

Nja det vetifan, det är fattiga svarta och typ rednecks som pratar godgiven rights också, sen säger ju amerikanska politiker tvångsmässigt "God bless America" men dom bullshittar så mycket så det är omöjligt att avgöra vad dom menar. USA är ett oärligt märkligt jävla land grundat av slavägare som ville bli fria.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Nja det vetifan, det är fattiga svarta och typ rednecks som pratar godgiven rights också, sen säger ju amerikanska politiker tvångsmässigt "God bless America" men dom bullshittar så mycket så det är omöjligt att avgöra vad dom menar. USA är ett oärligt märkligt jävla land grundat av slavägare som ville bli fria.

Sant, det är ett konstigt jävla land...har fan bibeln till allt!


   
SvaraCitera

hixaren:

Sant, det är ett konstigt jävla land...har fan bibeln till allt!

"do you swear on the bible?", "one nation under God indevisible with liberty and justice for all" , "in God we trust" - en jävla teokrati nästan


   
SvaraCitera

Fast hur mycket kristna är dessa människor egentligen då? Skulle inte gissa på att många sträcker sig särskilt mycket mer än till middagsbön och kyrka på söndagar.

USA är något av ett land byggt på liberala värderingar där individen ska stå i centrum. Entreprenörsandan och friheten att bestämma över sin egna framtid är något som värderas högt bland amerikaner. Europa har haft en nationalistisk sammanhållning, men då USA är mångkulturellt har religionen utgjort ett substitut för sammanhållningen. Klasskillnader och indoktrineringen har också bidragit till utvecklingen.

Det finns nog ingen enkel förklaring till detta fenomen.


   
SvaraCitera

hixaren:

En aning osammanhängande frågor men, på vilket sätt har kristendomen påverkat det amerikanska samhället?

När jag var i Kalifornien så gick jag till en katolsk kyrka där min syssling som hade konverteras sig. Då hade dem en föreläsning i kyrkan om att katolska kyrkan i USA tyckte att dem hade för lite att säga om angående det som har hänt och vill ha mer att säga till om.

Dessutom sa dem att 30% av kalifornien var katolsk. Dem tog avstånd från abort osv.

Föreställ dig själv om Sverige var 30% kristet.


   
SvaraCitera

Hur pass kristet USA verkligen är beror väl helt och hållet på var i USA du befinner dig. Vissa delstater i söder och väst är ju extrema men tittar du på merparten av utbildat folk i storstäderna, främst i öst är de flesta inte inte mer kristna än att man eventuellt går till krykan på söndagarna för att träffa lite folk.


   
SvaraCitera

USA har en konstig kristendom som inte liknar kristendom på andra ställen enligt mig, det är mer religös nykonservativism än något annat. De Amerikanska masskyrkorna där tusentals människor samlas för konsert liknande mässor är också unika.


   
SvaraCitera

USA och dess kristendom kan man bara skratta åt med en liten ängslig sympati. I synnerhet södern.

Beviset

Allt som går fel, ja då är det någon som gjort Gud förbannad, haha~

Preach on.


   
SvaraCitera

Det beror helt och hållet på var i USA du befinner dig som sagt. "Lantis-stater" i södern är väl mest kända. Men i storstäderna märks det knappt, oavsett var du befinner dig.

Det vardagligt använda "God Bless America" är inget mer än ett uttryck och "In God we trust" är i stort sett bara en symbol.

Men när det gäller religion och mångkultur så är USA mycket mer öppet än exempelvis Sverige.


   
SvaraCitera