Aviseringar
Rensa alla

Kristendomen


Ämnesstartare

Hej! Jag ska imorgon ha prov på kristendomen och skulle behöva hjälp att argumentera och resonera, se orsaker och skillnader osv. runt följande frågor:

1. Vad är enligt dig de största skillnaderna mellan de olika inriktningarna?
2. Varför har det uppstått olika inriktningar när alla tror på samma bibel?
3. Varför är ortodoxa och katoliker starkare troende än protestanter?


   
Citera
mynona

Gör din egen läxa.Tumme ned 
Svarar enbart på historiska frågor när någon är intressade av att veta svaren av personligt intresse och inte för att de behöver göra sin läxa. 


   
SvaraCitera
soviet

om du läser på och pluggar om kristendomen så kommer du kunna svara på frågorna själv och även göra bättre ifrån dig på provet imorgon Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Gör din egen läxa.Tumme ned 
Svarar enbart på historiska frågor när någon är intressade av att veta svaren av personligt intresse och inte för att de behöver göra sin läxa. 

Dock skulle jag bara helt ha skitit i provet om jag inte var intresserad av ämnet? 


   
SvaraCitera
mynona

Registrerad:

Dock skulle jag bara helt ha skitit i provet om jag inte var intresserad av ämnet? 

hade du? är det inte ett nödvändigt tvång att göra alla prov? 

kan svara på en av dem isf...

Registrerad: 3. Varför är ortodoxa och katoliker starkare troende än protestanter?

några orsaker: 
1) därför att kyrkorna haft en starkare makt i katolska länder, det har funnits inkvisitioner osv, medan regeringarna har bestämt över kyrkan i protestantiska..
2) därför att katoliker inte för läsa bibeln och därför är mer beroende av präster och därmed kyrkan för att få tillgång till sin religion, medan protestanter lättar kan nöja sig med bibeln och inte behöver gå i kyrkan...
3) pga ländernas historia: i tex Polen och Irland har katolicismen blivit en symbol för självständighet därför att de varit ockuperade av icke katolska länder i sekel...

bara några tänkbara skäl


   
SvaraCitera
soviet

Registrerad:

Dock skulle jag bara helt ha skitit i provet om jag inte var intresserad av ämnet? 

men varför läser du inte om det om du är intresserad av kristendomen 


   
SvaraCitera
soviet

du borde redan kunna frågorna isf 


   
SvaraCitera

Registrerad:
Hej! Jag ska imorgon ha prov på kristendomen och skulle behöva hjälp att argumentera och resonera, se orsaker och skillnader osv. runt följande frågor:

1. Vad är enligt dig de största skillnaderna mellan de olika inriktningarna?
2. Varför har det uppstått olika inriktningar när alla tror på samma bibel?
3. Varför är ortodoxa och katoliker starkare troende än protestanter?

1. Dopet är bland det största. Sedan synen på treenigheten.
2. Folk tolkar olika. Även inom samma inriktning finns det skillnader i hur man tolkar saker och ting.
3. Starkare troende? Varför skulle ortodoxa och katoliker vara starkare troende menar du?


   
SvaraCitera

2. En av inriktningarna kom till för Martin Luther tyckte det var fel att kyrkan tog betalt för tex avlatsbrev, allså man betalade en viss summa så åkta man inte till helvetet. Det står ingenstans i bibeln. Han lärde folk att förlåtsele fick man av att tro på jesus, inte betala. Folk hängde med och skapade egen tro som blev kallad protestanter


   
SvaraCitera