Forumet - Kritik på min låt, tack!

Kritik på min låt, tack!

957 0 15

Spana också in:

nej, det sög. men ta det inte så hårt, orkade bara lyssna 10 sek. tips är att fokusera på produktionsskills, blir mer lättlyssnat om framför allt sång och primitiv mastring fått lite finish, komprimera sönder sången och lägg på lite najs algoritmiskt reverb, sen komprimerar du sönder masterbussen och lägger på (väldigt) lite algoritmiskt reverb där också. återkom när du gjort det där, så kan jag ge det en chans till. det borde du klara på en kväll om du har en halvvettig daw.

Istechetvåpunktnoll:
nej vad fan, reverb som reverb, och reverb är bra förstås
absolut inte. särskiljer man inte på (najs) algoritmiskt och konvolverande reverb är man en pleb. du ska ex. aldrig lägga konvolverande reverb på masterbussen, det har en tendens att låta röv, men ett snyggt, transparent algoritmiskt på drygt 1 eller möjligen 2% kan binda ihop grejer på ett snyggt sätt till minimal ansträngning. skillnaden mellan de båda är i detta fall natt och dag. kan för detta ändamål rekommendera lexicon pcm native. konvolverande reverb är däremot väldigt mycket bättre på att låta naturligt (utan att det nödvändigtvis är transparent), vilket gör sig bättre i vissa/många sammanhang, men inte i detta och aldrig på masterbussen.

player one:
absolut inte. särskiljer man inte på (najs) algoritmiskt och konvolverande reverb är man en pleb. du ska ex. aldrig lägga konvolverande reverb på masterbussen, det har en tendens att låta röv, men ett snyggt, transparent algoritmiskt på drygt 1 eller möjligen 2% kan binda ihop grejer på ett snyggt sätt till minimal ansträngning. skillnaden mellan de båda är i detta fall natt och dag. kan för detta ändamål rekommendera lexicon pcm native. konvolverande reverb är däremot väldigt mycket bättre på att låta naturligt (utan att det nödvändigtvis är transparent), vilket gör sig bättre i vissa/många sammanhang, men inte i detta och aldrig på masterbussen.
giphy.gif

Istechetvåpunktnoll: jag fattar fortfarande nästan ingenting


MaximusPrime:
giphy.gif
ett algoritmiskt reverb skapar en rumsklang/simulerar en akustik med hjälp av matematiska algoritmer. ett konvolverande reverb gör det med hjälp av impulser, vilket är en slags inspelning av en verklig lokals akustik (eller ett hårdvarureverb), vilket innebär att du i efterhand kan lägga på reverb på ett spår för att få det att låta (i princip exakt) som att det är inspelat i operahuset i sydney, eller notre dame, eller wembley stadium. och det låter ju som en najs grej så, vilket det ofta är, men grejen med snygga algoritmiska reverb är att de kan vara transparenta på ett sätt som konvolverande reverb sällan är, och att du kan tweaka dem till en helt annan grad. du kan göra en impuls av ett algoritmiskt reverb, men då är det som det är, och det är helt poänglöst om alternativet finns att bara använda det algoritmiska reverbet direkt. 

sen är väl huvudfrågan: vilket syfte fyller ett reverb på masterbussen? enda anledningen till att du lägger ett (väldigt lätt) reverb där är för att väva ihop ljudbilden och få skit att låta lite mer sammanhållet. du är inte ute efter att få det att låta som att låten är uppspelad i en ljudanläggning och sen inspelad igen i ett verkligt rum, hade du velat det så hade ett konvolverande reverb förmodligen varit vägen att gå. nej, syftet är att sätta hela låten med alla spår i något slags gemensamt ljudmässigt kontext, få spåren att smälta ihop och låta som att de hör ihop, och att på något undermedvetet plan lura lyssnaren att allt ditt lösryckta skräp har något slags gemensamt ljudmässigt ursprung. sen har du mer flexibilitet med algoritmiska reverb, vilket är bra då du vill kunna tweaka det rätt ordentligt för att få en bra längd på det, bra frekvensfördelning (alternativt ett högpassfilter som skär bort basen innan reverbet), etc. men huvudsakligen är fördelen med algoritmiska reverb att de kan använda rumsklanger som är matematiskt rimliga, men inte nödvändigtvis akustiskt. ett reverb behöver inte låta naturligt för att vara användbart, i synnerhet inte på masterbussen, och dubbelt i synnerhet inte om man inte bryr sig om att skit ska låta naturligt.

önskas mer information om för- och nackdelar med olika reverb så erbjuder jag distanskurser över tiny vid förfrågan via pm. men jag tycker att detta bör täcka upp varför det är viktigt att skilja mellan algoritmiska och konvolverande reverb i detta sammanhang.