Aviseringar
Rensa alla

Kritik på min låt, tack!


Ämnesstartare

Hej,
Jag har suttit i flera flera timmar, och efter många kaffe, knåpat ihop en låt. Jag skulle bli oerhört glad om jag fick höra vad ni tycker 🙂
https://lifeinstatic.bandcamp.com/track/fade

Om ni orkar, skriv gärna också om ni brukar lyssna på musik i denna genre också 🙂 
Alltid kul att höra 😀

Tack för att ni läste! Era kommentarer kommer verkligen att göra min dag 😀


   
Citera
Ämnesetiketter

ett tips är att söka upp en tråd för egen musik, istället för att göra nya trådar hela tiden

mvh dryg men hjälper gärna till


   
SvaraCitera

LifeInStatic: Tack för att ni läste! Era kommentarer kommer verkligen att göra min dag 😀

Tur för dig att det inte är någon subreddit, speciellt inte Arrows.

Låten är väl ok.


   
SvaraCitera
myten

Lär ju inte komma på nästa topplista iaf Rullar ögonen


   
SvaraCitera

nej, det sög. men ta det inte så hårt, orkade bara lyssna 10 sek. tips är att fokusera på produktionsskills, blir mer lättlyssnat om framför allt sång och primitiv mastring fått lite finish, komprimera sönder sången och lägg på lite najs algoritmiskt reverb, sen komprimerar du sönder masterbussen och lägger på (väldigt) lite algoritmiskt reverb där också. återkom när du gjort det där, så kan jag ge det en chans till. det borde du klara på en kväll om du har en halvvettig daw.


   
SvaraCitera

lyssnade i typ en minut. Asså tror du är lite på rätt spår men den var ju inte bra direkt. 


   
SvaraCitera

3/10 Fortsätt 


   
SvaraCitera

player one: algoritmiskt reverb

nej vad fan, reverb som reverb, och reverb är bra förstås


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

nej vad fan, reverb som reverb, och reverb är bra förstås

absolut inte. särskiljer man inte på (najs) algoritmiskt och konvolverande reverb är man en pleb. du ska ex. aldrig lägga konvolverande reverb på masterbussen, det har en tendens att låta röv, men ett snyggt, transparent algoritmiskt på drygt 1 eller möjligen 2% kan binda ihop grejer på ett snyggt sätt till minimal ansträngning. skillnaden mellan de båda är i detta fall natt och dag. kan för detta ändamål rekommendera lexicon pcm native. konvolverande reverb är däremot väldigt mycket bättre på att låta naturligt (utan att det nödvändigtvis är transparent), vilket gör sig bättre i vissa/många sammanhang, men inte i detta och aldrig på masterbussen.


   
SvaraCitera

jag fattar fortfarande nästan ingenting


   
SvaraCitera

player one:

absolut inte. särskiljer man inte på (najs) algoritmiskt och konvolverande reverb är man en pleb. du ska ex. aldrig lägga konvolverande reverb på masterbussen, det har en tendens att låta röv, men ett snyggt, transparent algoritmiskt på drygt 1 eller möjligen 2% kan binda ihop grejer på ett snyggt sätt till minimal ansträngning. skillnaden mellan de båda är i detta fall natt och dag. kan för detta ändamål rekommendera lexicon pcm native. konvolverande reverb är däremot väldigt mycket bättre på att låta naturligt (utan att det nödvändigtvis är transparent), vilket gör sig bättre i vissa/många sammanhang, men inte i detta och aldrig på masterbussen.

giphy.gif


   
SvaraCitera

får ta o lyssna senare ikväll eller nåt o se hur den är


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:
jag fattar fortfarande nästan ingenting

MaximusPrime:

giphy.gif

ett algoritmiskt reverb skapar en rumsklang/simulerar en akustik med hjälp av matematiska algoritmer. ett konvolverande reverb gör det med hjälp av impulser, vilket är en slags inspelning av en verklig lokals akustik (eller ett hårdvarureverb), vilket innebär att du i efterhand kan lägga på reverb på ett spår för att få det att låta (i princip exakt) som att det är inspelat i operahuset i sydney, eller notre dame, eller wembley stadium. och det låter ju som en najs grej så, vilket det ofta är, men grejen med snygga algoritmiska reverb är att de kan vara transparenta på ett sätt som konvolverande reverb sällan är, och att du kan tweaka dem till en helt annan grad. du kan göra en impuls av ett algoritmiskt reverb, men då är det som det är, och det är helt poänglöst om alternativet finns att bara använda det algoritmiska reverbet direkt. 

sen är väl huvudfrågan: vilket syfte fyller ett reverb på masterbussen? enda anledningen till att du lägger ett (väldigt lätt) reverb där är för att väva ihop ljudbilden och få skit att låta lite mer sammanhållet. du är inte ute efter att få det att låta som att låten är uppspelad i en ljudanläggning och sen inspelad igen i ett verkligt rum, hade du velat det så hade ett konvolverande reverb förmodligen varit vägen att gå. nej, syftet är att sätta hela låten med alla spår i något slags gemensamt ljudmässigt kontext, få spåren att smälta ihop och låta som att de hör ihop, och att på något undermedvetet plan lura lyssnaren att allt ditt lösryckta skräp har något slags gemensamt ljudmässigt ursprung. sen har du mer flexibilitet med algoritmiska reverb, vilket är bra då du vill kunna tweaka det rätt ordentligt för att få en bra längd på det, bra frekvensfördelning (alternativt ett högpassfilter som skär bort basen innan reverbet), etc. men huvudsakligen är fördelen med algoritmiska reverb att de kan använda rumsklanger som är matematiskt rimliga, men inte nödvändigtvis akustiskt. ett reverb behöver inte låta naturligt för att vara användbart, i synnerhet inte på masterbussen, och dubbelt i synnerhet inte om man inte bryr sig om att skit ska låta naturligt.

önskas mer information om för- och nackdelar med olika reverb så erbjuder jag distanskurser över tiny vid förfrågan via pm. men jag tycker att detta bör täcka upp varför det är viktigt att skilja mellan algoritmiska och konvolverande reverb i detta sammanhang.


   
SvaraCitera

Player one for president! Han har de bästa orden.


   
SvaraCitera

på rätt spår , men du har långt kvar 🙂 men jag köper lätt en biljett om du har någon konsertnågon gång . 


   
SvaraCitera