Aviseringar
Rensa alla

Kul fakta om fildelning!


I USA kan du få livstid för ekologiskt motiverat sabotage, vilket verkar vara i samma riktning som vi rör oss. [y]

http://www.motkraft.net/nyheter/3505

Ungefär lika dumt.


   
SvaraCitera

Grov misshandel, våldtäkt, mord, etc. är ju dock inte lika farligt som ekonomisk skada så det är ju ganska lugnt egentligen.


   
SvaraCitera
Gifted

Elaka häxan i väster:

Hon skulle fortfarande ha råd med betjänter, privatchaufförer, trädgårdsmästare etc.

Men hon skulle inte betala alla de 100-tals personer som jobbar när hon turnerar, eller spelar in musik, eller behöver stylas inför massa olika grejer...


   
SvaraCitera

McLuver:

Anders Eklund betala 860 000k

+ livstids fängelse...

Piratebay fick 1år...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

+ livstids fängelse...

Piratebay fick 1år...

fängelse är, som Gifted säger, inte straff. fängelse är till för att hålla farliga människor utanför samhället. hur pirate bay är en fara för samhället vet jag inte. de borde ENDAST betala skadestånd då de bara orsakat ekonomisk skada.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det känns ju verkligen inte som att straffen för fildelning står i proportion till själva brottet.

För mig är det iaf så att den mesta film och musik som jag tankar ner är sånt som jag i annat fall aldrig skulle se/lyssna på. Alltså är det ingen som torskar på't


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Men hon skulle inte betala alla de 100-tals personer som jobbar när hon turnerar, eller spelar in musik, eller behöver stylas inför massa olika grejer...

Har ju ingen betydelse om man då laddar ner eller köper hennes skivor om hon väljer att göra detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Skadeståndet sätts från fall till fall.

Uppenbarligen inte. 30 miljoner och 1 års fängelse för alla 4.. är det från fall till fall?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

skadeståndet

Skadestånd kan innefatta mer än att täcka ekonomisk skada. Att förlora ett barn är mer sveda och verk än vad fildelning någonsin kan åstakomma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Uppenbarligen inte. 30 miljoner och 1 års fängelse för alla 4.. är det från fall till fall?

Ja? När de stämmer dig kommer du inte få betala samma skadestånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Ja? När de stämmer dig kommer du inte få betala samma skadestånd.

Menar du att alla fyra personerna var lika mycket delaktiga i verksamheten och förtjänade samma straff? Man ska dömas individuellt i enstaka fall också.


   
SvaraCitera

jaag_91_:

+ livstids fängelse...

Vilket knappast är livstid i svenska fängelser.


   
SvaraCitera

Robbin:

Vilket knappast är livstid i svenska fängelser.

näe men det heter fortfarande så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

näe men det heter fortfarande så...

Och vad spelar det för roll vad det heter när det inte är så?


   
SvaraCitera

sikkos:

Och vad spelar det för roll vad det heter när det inte är så?

Så du säger: Han fick livstidsfängelse trots att man inte sitter så länge


   
SvaraCitera