Aviseringar
Rensa alla

Kungen av Danmarks bröstkarameller


Ämnesstartare

Någon som vet var man köper dom?
Jag kommer ihåg att dom fanns i var och varannan butik när jag var liten men nu har jag inte hittat dom bland hyllaorna på flera år [rolleyes]


   
Citera
Ämnesstartare

Såg dom på willys för två timmar sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bröstkarameller ><


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Såg dom på willys för två timmar sedan.

Nice, får åka till den lokala Willys och kika då [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Nice, får åka till den lokala Willys och kika då [bigsmile]

Gör så du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smaken man aldrig glömmer [cool]


   
SvaraCitera
Paseo

vadå bröst??


   
SvaraCitera

mrman:

Någon som vet var man köper dom?
Jag kommer ihåg att dom fanns i var och varannan butik när jag var liten men nu har jag inte hittat dom bland hyllaorna på flera år

Karamellpojkarna som gjorde dem va? Det har lagt ner och om inte någon annan tagit över det, så lär de inte finnas kvar så länge till [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tafsade förövrigt jävligt osmidigt på en tjejs riktiga "bröstkarameller" i fredags när jag var packad som en Ryss och hon blev inte förbannad alls trots hon skiter i mig. Kändes lite som när man närmar sig rött och får grönt vdi trafikljusen så att man slipper stanna. Vill bara visa på att ibland har man flyt även när man förgriper sig på oskyldiga. En inspirerande historia för Er alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjejen_med_hjärtat:

Karamellpojkarna som gjorde dem va? Det har lagt ner och om inte någon annan tagit över det, så lär de inte finnas kvar så länge till

På Wikipedia står det iaf att karamellpojkarna ägs av Cloetta Fazersedan 2007 [smile]


   
SvaraCitera
Paseo

VADÅ BRÖST??!!
bröstkarameller har jag aldrig hört förut, varför säger man så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

:

Kung Kristian V av Danmark (1646 – 1699) fick förskräckligt ont i halsen. För att lindra sitt halsont fick han dåtidens medicin, anisolja. Kristian tyckte att oljan var för stark så läkaren fick blanda ut med sockermassa och rödbetssaft. ”Bröstkaramellen” var född! En ganska vacker historia, sann eller inte sann.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

VADÅ BRÖST??!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

"Idag heter karamellerna det mer politiskt korrekta ”Kungen av Danmark”. Många tror att de först döptes till ”Bröstkarameller” för likheten med bröst, men förutom hosta så var anisoljan nämligen även känd för att dämpa smärta i bröstet vid förkylning.
En liten och söt historia om bröst. (Ursäkta ordvitsen.)"


   
SvaraCitera

mrman:

På Wikipedia står det iaf att karamellpojkarna ägs av Cloetta Fazersedan 2007

Då är det nog så! Wiki sviker aldrig [bigsmile]


   
SvaraCitera