Aviseringar
Rensa alla

Kurslitteratur- universitetet


Ämnesstartare

Hej!

Har precis börjat läsa mitt första år på universitetet och tänkte bara höra om de fanns några erfarna universitetsstudenter som kan svara på lite frågor. Till min kurs ska vi läsa ca 15 böcker som är mellan 100-300 sidor var. Kräver universiteten/lärarna verkligen att man ska kunna varje bok utantill? Att läsa så mycket gör ju knappt att man har tid med något annat. Än så länge har jag gått på alla föreläsningar och  pratade med en närstående om vad hon trodde om mina chanser att klara tentan utan att ha läst alla böckerna. Hon trodde de skulle gå bra men hon går dock inte samma inriktning som mig (juridik) så det kanske är olika. Vad är era erfarenheter av studierna? Har ni klarat tentor utan att ha lusläst varenda bok? Finns det en chans att klara tentan när man bara läst några böcker och gått på föreläsningarna?

 

Tack på förhand för alla svar!


   
Citera
reben

haha brukade göra såhär: läste inget. sen när hemtentan kom ut kollade registret i böckerna o hittade lämplig text om frågan o läste de. klarat kurser på att läsa typ 20 sidor =) 

salstenta annan grej men läste ändå bara va som verkade relevant 2 dagar innan =)

nwgativa är att man nt lär sig ngt typ men du får ju hp =)


   
SvaraCitera

*oerfaren student svarar*
Det kan vara skitstor skillnad mellan olika kurser och delkurser, hör med någon som läst din förra terminen.  I min kurs nu (genusvetenskap) läser jag minst 400 sidor i veckan ordentligt. En annan kurs jag läste förra året (sexologi) läste jag knappt någonting i. Sedan beror det ju på din ambitionsnivå också.


   
SvaraCitera

juridik är ett av de lästyngsta ämnena, så du får nog räkna med att lägga mer tid än de flesta andra studenter på att läsa och att offra en hel del fritid på't. om man hänger på bibliotek vet man att minst hälften av de i läsesalarna är juridikstudenter.

vi kan fråga Järn.


   
SvaraCitera