Aviseringar
Rensa alla

Kvinna med blåmärken


Ämnesstartare

Hej! Jag skulle vilja ha lite råd om vad jag kan göra.
Det är såhär att jag misstänker att en kvinna på mitt jobb blir slagen eller misshandlad av sin man. Hon har nya blåmärken nästan varje vecka.
Jag har frågat henne om hennes man är snäll mot henne, men då säger hon bara "Ja, ja han är jättesnäll." Och när man frågar vartifrån hon får sina blåmärken så säger hon bara att hon lätt får blåmärken. Och det är så hemskt, hon ser livrädd ut hela tiden. Det ser ut som att hon har sett ett spöke, hon darrar nästan vibrerar när man pratar med henne. Även om alldaglíga saker som var man ska äta lunch.

Har någon varit med om en liknande situation? Några råd om vad jag kan göra? Tacksam för seriösa svar


   
Citera

Vad gör du när din fru kommer hem med ett blåmärke?
- Inget, hon har redan bilvit tillsagd en gång.


   
SvaraCitera

Finns reklam på bussarna just nu om ett nummer man kan ringa om man blir utsatt för våld hemma eller om man misstänker att någon i ens närhet blir det. Men jag vet inte numret eller vad det är för organisation. :/


   
SvaraCitera
loita

jag tror dessvärre de inte är mkt man kan göra så länge hon inte erkänner att de är från slag... du kan ju alltid försöka få ett förtroende hos henne så hon kanske vågar tala om detta, men de kan även vara så att hon lätt får blåmärken.... fast om de är varje dag är de kaske inte så... jag har iaf vid flera tillfällen haft fler än 15 blåmärken på benen och då har de i skolan börjat fråga massa


   
SvaraCitera

emery:

eller vad det är för organisation. :/

Al shebab!


   
SvaraCitera

Jag undrar om hon har blåmärken på ben eller axlar. Tycker det vore rimligare om man är fumlig och lätt får blåmärken att ha några där.


   
SvaraCitera

Gruva:

Har någon varit med om en liknande situation? Några råd om vad jag kan göra? Tacksam för seriösa svar

Jag växte upp i ett hem där kvinnomisshandel pågick, så jag har varit med om det live så att säga.

mitt råd är att ta kontakt med utväg och kolla vad de råder dig till. (Vet inte om du bor i Skaraborg där de finns enligt hemsidan men kan ändå hjälpa att kolla med dem oavsett tror jag)

Annars som loita sa, försök få hennes förtroende så att hon öppnar upp sig. Detta är knappast något man vill att andra ska veta då man oftast skäms över det.

Om hon nu verkar livrädd hela tiden så låter det som att hon blir slagen av sin man, men de behöver inte betyda att han verkligen gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, jag antar att det inte finns så mycket att göra. Jag kanske kan försöka ge henne något nummer till någon slags kvinnofridsorganisastion, så får det bli upp till henne att rädda sig själv... Blåmärkena brukar oftast vara på armarna, så långt jag kan se iallafall. Men de har även varit i ansiktet några gånger.


   
SvaraCitera
loita

Skrämd av en kvist:

Jag undrar om hon har blåmärken på ben eller axlar

mm benen är farligt område för klantskallar (som mig) men kvinnomisshandlare (eller vilken som hellst som gör de i smyg) brukar ju gärna skada offret där de inte syns


   
SvaraCitera

Hon kanske bara gillar hårt sex? [no-no]

Men ja, är du orolig kan du ju försöka prata mer med henne och försöka få soc inkopplat eller något. Problemet är bara att det är svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Ring och fråga en kvinnojour om råd [y]


   
SvaraCitera

Gruva:

Några råd om vad jag kan göra?

Anmäl.
I Sverige kan du anmäla mannen utan hennes medgivande eller att hon "erkänner". Det är så vanligt att fruarna förnekar eller tycker att det är deras eget fel - därför kan du anmäla ändå.
Anmäl.


   
SvaraCitera
loita

Nintendo:

Hon kanske bara gillar hårt sex?

jag fick engång tre blåmärken på vardera bröst efter sex [cute](men är som sagt även känslig)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gruva:

Har någon varit med om en liknande situation? Några råd om vad jag kan göra?

Har sett på teve nån gång om sånt, där det var en arbetskollega som såg att sin medarbetare hade blåmärken och betedde sig konstigt.

Jag tycker att du kanske ska ta upp det (du känner nog läget bättre själv) med henne. Ta det enskilt. Oavsett om hon förnekar och försöker bortförklara allting så låt henne veta att om någonting händer så finns du och vet om.

Sen i programmet jag såg på teven, så beskrev då kollegan hur han hjälpte sin medarbetare. Kollegan hade då rätt om att det skedde misshandel hemma och hade en egen anteckningsblock som kollegan förvarade tryggt hos sig. Där kunde medarbetaren lämna fotobevis, skriva dagbok på jobbet och beskriva precis olika händelser som skedde i hemmet. Så kollegan fungerade som ett tyst alibi och kunde samla alla bevis för att kunna sätta misshandlaren i fängelse.

Medarbeten kände sig trygg med att hon inte kunde bli upptäckt och riskera att bli ordentligt tilltygad. Och så hade kollegan och medarbeten en speciell kod som medarbetaren kunde säga till sin kollega om något var riktigt allvarligt så man måste tillkalla polis och sånt. Tror de fixade så att medarbetaren hade ett kontantkort som kunde användas för att hålla kontakt.

Nu vet jag inte om det kanske skulle behöva gå så långt. Men det kan vara bra att veta hur man kan ta sig till om något skulle hända.

http://misshandel.ifokus.se/
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=7&module_instance=2
http://www.kvinnojouren-ada.nu/dig-som-ar-anhorig


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera