Aviseringar
Rensa alla

Kvinnlig och manligt?


Ämnesstartare

Jag tror att det biologiska könet påverkar. Inte pga könet i sig, på en annan nivå än skillnader mellan könshormoner, utan hur det normativa beteendet som är eftertraktat för att en ska passa in i samhällets patriarkala och sekulariserande mall är utformat. Dessa normer om manlighet respektive kvinnlighet skiljer sig drastiskt, även detta ordentligt präglat av den patriarkala maktordningen, vilket aldrig någonsin varken är speciellt gynnsamt eller nödvändigt för ett fungerande samhälle snarare stjälpande och allmänt förtryckande mot samtliga som ej har den vita cisheteronormativa mannens privilegier. Tror alltså ej att nämnvärd del av den typiska manlighet och kvinnlighet (psykiskt) har med rent biologiska skillnader att göra. 

(Tar på mig att min text inte omöjligt innehåller språkfel eller direkta sakfel Rullar ögonen men skyller dessa eventuella fel på att min jag ej är helt nykter heheOskyldig)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är bullshit 

dumma normer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy: kvinna och man har olika överlevnadsstrategiska och sociala nischer till följd av olika reproduktiva funktioner. detta yttrar sig i generellt olika temperament och preferenser, som i yttersta ledet regleras av könshormoner.

skillnaderna moduleras/kanaliseras/förstärks/dämpas av kulturella faktorer.

Utmärkt beskrivet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rent biologiskt är män mer aggressiva och kåta medan kvinnor är mer känslosamma och lugna. 

Sedan finns det ju otroligt många som skiljer sig från detta, men på ett generellt plan ser det ut så.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Min uppfattning är att den hormonella skillnaden i åsikter, värderingar och beteenden är försumbar i förhållande till de sociokulturellt framodlade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Rent biologiskt är män mer aggressiva och kåta medan kvinnor är mer känslosamma och lugna. 

Sedan finns det ju otroligt många som skiljer sig från detta, men på ett generellt plan ser det ut så.

Källa.


   
SvaraCitera

NEMI:
Min uppfattning är att den hormonella skillnaden i åsikter, värderingar och beteenden är försumbar i förhållande till de sociokulturellt framodlade.

detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Källa.

Skola, allmän vetskap, egna erfarenheter osv. Knappast något kontroversiellt påstående utanför feministbubblan. 


   
SvaraCitera

Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Skola, allmän vetskap, egna erfarenheter osv. Knappast något kontroversiellt påstående utanför feministbubblan.

icke-kontroversiellt är inte detsamma som sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bevisbörda är ett missförstått koncept


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Skola, allmän vetskap, egna erfarenheter osv. Knappast något kontroversiellt påstående utanför feministbubblan. 

Det vill säga "sunt förnuft".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har svårt att se varför det skulle vara konstigt att olika hjärnor fungerar på olika sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda: Har svårt att se varför det skulle vara konstigt att olika hjärnor fungerar på olika sätt.

Hur tycker du att kvinnor respektive män är som oftast till följd av denna skillnad?


   
SvaraCitera

Nachac: Det vill säga "sunt förnuft".

Testosteronhalter är mycket högre hos män och det är ju ett hormon som länkats till sexuell drift, muskeltillväxt och aggressivitet bland annat så där har du ju en sak som bevisar hans påstående.


   
SvaraCitera