Aviseringar
Rensa alla

"Kvinnor måste kunna se sitt eget ansvar vid våldtäkter"


IDIOOOOOOOOOOOT

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅH

BLEV IAF GLAD ATT 90% SOM LÄSTE INTE HÖLL MED


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snor: Alltså nej. Visst, du har ansvar för det DU gör om du dricker, t ex om du misshandlar någon på fyllan. Men om någon annan utnyttjar ditt onyktra tillstånd så är det inte ditt ansvar, utan den andre personen som gör fel och bör ta sitt ansvar och istället för att utnyttja att du "är helt borta" faktiskt inte gör något som du inte är helt med på. Så jävla svårt är det inte. Om du går ut med en tjej som du hånglar med men som helt plötsligt verkar helt frånvarande, skulle du ligga med henne? Nej, förhoppningsvis inte, då du inte kan säkerställa att hon är okej med det eftersom hon är borta.

jo, det är svårt. låt tmig förklara

det finns få exempel där båda parterna försätts i en gråzon och där blir det EXTREMT svårt att ge en fällande dom. det är få gånger det händer men det händer.

om jag har sex med en kvinna som är avdäckad.. uppenbarligen våldtäkt.

Om jag har sex med en kvinna som gör motstånd? uppenbarligen våldtäkt.

Men i ett rättsfall där en full man tar hem en full kvinna, och hon följer med av fri vilja, de båda går och lägger sig i sängen och tar på varandra, hånglar, båda tar av sig sina egna kläder... kvinnan vaknar upp nästa dag och märker att hon har haft sex. men hon kommer inte ihåg något alls. samtidigt hävdar mannen att hon sagt ja till sex, eller att började haft sex med mannen, eller hur det nu kan vara... men kvinnan kommer inte ihåg något. Hur ska man hantera det i ett rättsfall? och ännu värre - och dessutom mannen verkar ha minnesluckor.

det blir SJUKT svårt att veta vad som har hänt om två fulla personer som båda har minnesluckor säger emot varandra. det går att ANTA vad som har här. men för en fällande dom krävs BEVIS och att det visas att mannen har begått våldtäkt och att det inte finns några TVIVEL om detta.

mitt exempel visar en gråzon när det gäller våldtäkt. och i din gråzonen måste kvinnan och även mannen ta ansvar över sig själv.  kvinnan måste inse att om hon är stupfull så är det inte säkert att hon gör de val som hon annars skulle göra, eller att hon är förmögen att göra val, och mannen måste inse att om han själv är stupfull så kan han göra misstag (uppfatta saker fel), och dessutom måste han vara medveten om kvinnans situation eftersom hennes val också kan bli helt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dom få % läsare som håller med är våldtäktsmän eller blivande sådanaMycket gladBlink

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Dom få % läsare som håller med är våldtäktsmän eller blivande sådana

jag tror inte att det är någon som försvarar våldtäkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känns lite överflödigt o instämma kanske då det som står är så självklart fel men kanske inte jag vet inte

väldigt snusförnuftig och arrogant och naiv artikel och ståndpunkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är det bara jag som tycker artikeln är sant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick: det blir SJUKT svårt att veta vad som har hänt om två fulla personer som båda har minnesluckor säger emot varandra. det går att ANTA vad som har här. men för en fällande dom krävs BEVIS och att det visas att mannen har begått våldtäkt och att det inte finns några TVIVEL om detta.

ja, det blir såklart svårt att bedöma ett sådant fall. fast nu diskuterar du ju nåt helt annat än det som artikeln pratar om. artikeln nämner inget om att båda ska vara skitfulla och inte veta vad som händer. 


   
SvaraCitera
Gty
 Gty

"att kämpa mot att kvinnan blir ett offer." 

Det lät ju vettigt... men resten? Tror inte det är rätt sätt att gå att ge kvinnor ansvaret för att bli våldtagna.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Vidriga människor kommer alltid att finnas. Dom är tyvärr en del av verkligheten. Idioti är ju ännu inte olagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick: jag tror inte att det är någon som försvarar våldtäkt.

Tar du alla inlägg som innehåller ett "Blink" alltid på fullaste allvar?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker artikeln belyser problematiken med en särskild sida av alkoholkultur ganska bra. Kvinnor måste förstå att fri och rättigheter inte går att välja och att deras handlande vid fylla kan få grava konsekvenser, något som kan te sig vara jobbigt att ta till sig i ett samhälle som liberaliserar kvinnan men samtidigt inte låtit henne successivt ta ansvar för sin frihet.
Det är synd att det ska vara så, men vissa problem försvinner inte hur mycket vi än vill att de ska göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han får nog inte ligga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Han får nog inte ligga.

Hon*

Roligt av dig att bara anta sådär att någon som åberopar kvinnorna att ta ansvar är en oskuld looser till man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vit priviligerad cisman:
Hon*

Roligt av dig att bara anta sådär att någon som åberopar kvinnorna att ta ansvar är en oskuld looser till man.

Spillerill vilket kön den har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Spillerill vilket kön den har.

Du försökte förminska artikelförfattarens åsikter genom att hänvisa till dennes kön. Säg bara att du trampa i klaveret innan du gör bort dig ännu mer.


   
SvaraCitera