Aviseringar
Rensa alla

Kvinnor, mindre värda?


Ämnesstartare

(Bara så att jag inte blir påhoppad av feminister, så är det här inte nåt jag tycker är bra, utan bara något jag har tänkt på)

(Det här är inte vetenskap utan filosofi)

Kvinnor är väl egentligen mindre värda? Liksom, dom får mindre lön, svagare, även hört att dom är sämre på att hantera stressiga situationer.

Man kan inte bara säga att män och kvinnor är lika värda när de egentligen blir behandlade olika. (Och ja, ja vet, det är inte deras fel, men det är så det är)

Att män och kvinnor ska vara lika värda är något man strävar efter i vår värld (iaf på många ställen) men ännu inte nått dit. Betyder de då inte att kvinnor egentligen är mindre värda just nu?

Som sagt redan, så är de här inte nåt jag tycker är bra på nåt sätt. Utan bara tänkt på det, och kommit fram till det här. Så ni behöver inte skriva elaka saker osv, utan ge motargument mot det här (för det finns säkert massor) så att jag kan komma in på bättre tankegångar.

[smile][smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Men den här kommande diskussionen kommer ju utveckla sig på precis samma sätt som alla andra diskussioner om feminismen. Du kunde väl kollat i dom trådarna istället?
*Besviken på kablash*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Men den här kommande diskussionen kommer ju utveckla sig på precis samma sätt som alla andra diskussioner om feminismen. Du kunde väl kollat i dom trådarna istället?
*Besviken på kablash*

Men jag ville bara dela med mig om det här jag har tänkt på. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skillnad på att vara mindre värd och på att behandlas som om man vore mindre värd. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mamma är mest värd i hela världen[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvinnor är inte mindre värda i sig, men patriarkatet har skapat en bild av att det är så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BreakTheAuthority:

Skillnad på att vara mindre värd och på att behandlas som om man vore mindre värd. [zzz]

Men hur definerar du att vara mindre värd? Eller att vara lika värda. Är det något som bara SKA vara(så som jag tror att du menar)? Eller är det nåt som ska gå att bevisa?

Man får tänka lite annorlunda när man ska se något ur ett filosofiskt perspektiv. Och ge fan i det man blivit iproppad i huvvet med sen man va liten bebis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

Mamma är mest värd i hela världen[mad]

Jag vet. [blush]

Unexpected:

Kvinnor är inte mindre värda i sig,

Hur tänker du då? Alltså är det något som du tänker: "Det är så bara"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, dom är ju lite mindre värda. Fler män som är smarta och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Men jag ville bara dela med mig om det här jag har tänkt på. [sad]

Det var bara dumt gjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Kvinnor är väl egentligen mindre värda? Liksom, dom får mindre lön, svagare, även hört att dom är sämre på att hantera stressiga situationer.

Det är dåligt att det är så! Kvinnor är INTE mindre värda. [mad] Bara för att vi har annat kön betyder det inte att vi är sämre som folk verkar tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Jag vet.

Bra[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Det var bara dumt gjort.

Varför? 🙁

xKiTTiEHx:

Det är dåligt att det är så! Kvinnor är INTE mindre värda. [mad] Bara för att vi har annat kön betyder det inte att vi är sämre som folk verkar tro.

Ja, det är dåligt.
Men hur menar du när du säger att dom inte är det? Som jag har frågat alla andra, är det något som bara "är"? [surprised]

kebu12:

Bra[blush]

Om jag ska vara ärlig tror jag faktiskt att jag är din riktiga pappa. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvinnor är precis lika värdelösa som män. På den punkten är jag feministisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Hur tänker du då? Alltså är det något som du tänker: "Det är så bara"?

Det är inte bara så. Det har varit så sedan väldigt länge, vet inte riktigt hur det uppstod, men i alla fall så har det blivit inpräntat i oss, och det förs vidare genom våra könsroller som vi sätts in i redan när vi födds. Det har skett väldigt många förbättringar, men vi har ännu inte nått hela vägen fram.


   
SvaraCitera