Aviseringar
Rensa alla

Kvinnor/Tjejer: Känner du dig förtryckt av män?


Ämnesstartare

Känner du dig förtryck av män? Om ja, kan du förklara på vilket sätt, och på vilket sätt det påverkar dig?


   
Citera
Ämnesstartare

Thompson:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Paseo

Thompson:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Är för trött för att förklara varför ikväll. Ska göra det en annan gång.

Kan säga att jag gillar unga pojkar. Det är äldre vidriga män jag inte tål.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thompson:

Ja (Du röstade på detta alternativ)
40.0% (2 st)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thompson:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

[sad]


   
SvaraCitera
Lounge

Thompson:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thompson:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

Känner mig inte förtryckt av män generellt, då jag anser att ingen kan dömas efter sitt kön. Känner mig dock förtryckt av sättet jag blir behandlad på, och vissa beteenden människor uppvisar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thompson:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

jag känner mig inte förtryckt av alla män, nej, inte ens de flesta.

men, män har fuskkoder de använder ibland när de vill framstå som mer mentalt kapabla än jag - det är allt det där som hör "lilla gumman" till, att tilltala mig som ett mellanting mellan vuxen och barn. det krävs så lite för en man att göra mig 10 meter kortare än han, framför allt för en som är äldre än jag, och det finns inga vapen som biter, det finns inget motgift som får mig att växa tillbaka.
det finns en slags kategori av härskartekniker som bygger på vår könstillhörighet och inte går att använda åt motsatt håll.
och det är väl att betrakta som ett förtryck, om den ena gruppen sätter socialt legitima härskartekniker i bruk som den andre inte har försvar mot?

jag stöter inte på det dagligen, de flesta män praktiserar det inte, åtminstone inte så uppenbart att det blir kännbart för mig, men det förekommer tillräckligt ofta för att jag ska erkänna dess existens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

Nej

cunt![blush]


   
SvaraCitera
mynona

framtidskon:

men, män har fuskkoder de använder ibland när de vill framstå som mer mentalt kapabla än jag - det är allt det där som hör "lilla gumman" till, att tilltala mig som ett mellanting mellan vuxen och barn. det krävs så lite för en man att göra mig 10 meter kortare än han, framför allt för en som är äldre än jag, och det finns inga vapen som biter, det finns inget motgift som får mig att växa tillbaka.
det finns en slags kategori av härskartekniker som bygger på vår könstillhörighet och inte går att använda åt motsatt håll.
och det är väl att betrakta som ett förtryck, om den ena gruppen sätter socialt legitima härskartekniker i bruk som den andre inte har försvar mot?

jag stöter inte på det dagligen, de flesta män praktiserar det inte, åtminstone inte så uppenbart att det blir kännbart för mig, men det förekommer tillräckligt ofta för att jag ska erkänna dess existens.

Allt detta är förnuftigt sagt. De flesta moderna svenskar tror på jämställdhet och när de utövar sexism handlar det ofta om omedvetna normer.

Härskartekniker som det ovan är just ett sådant exempel jag tänker på i sammanhanget. Rent generellt tänker jag annars på bristande sexuell jämlikhet - att tjejer kan få dåligt rykte om de har sex med många men inte killar etc - men det har jag diskuterat så ofta på senare tid att jag är mätt på det.

Men i stort sett tycker jag att det är samhällets kvardröjande könsnormer som förtrycker män liksom kvinnor genom att motarbeta deras rättighet att vara individer med personlighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

cunt![blush]

[blush]!tnuc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thompson:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Jag förtrycker män, inte tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Men i stort sett tycker jag att det är samhällets kvardröjande könsnormer som förtrycker män liksom kvinnor genom att motarbeta deras rättighet att vara individer med personlighet.

bra sagt kamrat


   
SvaraCitera

Thompson:

Kille/Resultat (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
höna

Thompson:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

ibland kan det fällas kommentarer och liknande som kan uppfattas lite så. eller att nån behandlar en olika pga könet. TYP. men händer ju inte alls ofta.


   
SvaraCitera