Aviseringar
Rensa alla

Kvinnosjukdomar


Ämnesstartare

Nån annan som får känslan av att forskning om typiska kvinnosjukdomar bortprioriteras?

T.ex. vestibulit som massor av tjejer lider av. Ingen vet varför de mår dåligt. De får nöja sig med förklaringen att det sitter i deras eget psyke eller någon luddig tes om att nerverna har blivit överkänsliga (varför vet ingen).

Sedan svamp i underlivet. 2009 vet ingen varför svampinfektioner i underlivet bryter ut. Ganska konstigt med tanke på hur extremt vanligt det är.

Här är ett citat angående kvinnosjukdomar:
"Utöver reumatism, som har varit känd sedan länge, så har vi fått t.ex. fibro­myalgi, migrän, utbrändhet, osteoporos, s.k. elallergi och amalgam­sjuka. Nya, eller nyupptäckta sjukdomar som den manligt dominerade professionen och forskningen ofta känt sig handfallna inför. Ett otäckt och kränkande inslag har tyvärr varit att professionen och forskarna försökt dölja sin kunskapsbrist, genom att psykologisera symptomen och omyndigförklara de hjälpbehövande."

I synnerhet tycker jag att gynekologer känns inkompetenta. Ofta får man helt olika råd av olika läkare och de verkar mest gå på känn. Kommer man dit och säger att det svider i fittan tar de ett klamydiaprov och skickar hem en igen utan vidare utredning. [mad]

Undrar om andra tjejer känner igen sig i detta? Eller är det bara jag som är hopplöst fall? [sad]


   
Citera
Ämnesstartare

Orka slösa resurser på kvinnor. De är bara bra för barnafödande, hushållsarbete och sex..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill känna din kropp emot min, höra pulsen slå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elaka häxan i väster:

Orka slösa resurser på kvinnor. De är bara bra för barnafödande, hushållsarbete och sex..

Kan förvägra er allt det där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sant ju. För övrigt är vården det värsta man kan tänka sig. Dom har aldrig svar på någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Jag vill känna din kropp emot min, höra pulsen slå

din mun(?) tätt emot min, hjärtat snabbar på!


   
SvaraCitera
Issen

Tilda1988:

Sedan svamp i underlivet. 2009 vet ingen varför svampinfektioner i underlivet bryter ut. Ganska konstigt med tanke på hur extremt vanligt det är.

Får killar relativt också faktiskt =)

Men asså, man forskar ju mainly i dödliga sjukdomar som drabbar många.


   
SvaraCitera
jonta

Tilda1988:

Utöver reumatism

sen när är reumatism en kvinnosjukdom? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

De får nöja sig med förklaringen att det sitter i deras eget psyke

Vad jag läst är det en kronisk fittinflammtion, man kan få av tex p-piller som kan ge torra slemhinnor, i kombination med sex...., däremot vaginism är psykiskt. Typ fittkramp som gör att tjejerna inte kan använda tamponger och syssla med annat, tjejer som varit utsatt för övergrepp kan drabbas av det.
Men övergrepp och vestibulit hänger inte direkt ihop. Om man har använt mkt fittsvapsmedicin kan det oxå provocera igång bulliten.

På p-piller står oxå svamp som en av biverkningarna, så det kan oxå vara boven i dramat. Det behöver inte hänga ihop med att man går i string lr galonbyxer dagarna i enda och aldrig vädrar, fast vädra är bra.

Däremot suger dom som jobbar på ungdomsmottagningen för dom kan ingening. Dom kunde informera om såna här undervåningsproblem oxå, som endå är vanligare än HIV, gonorre o sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bröstcancer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

[mad]

Money mone money...
Finns inte så mycket stålars att tjäna. Hur många jobbar på att göra mediciner som hjälper totalpanka afrikanska barn? Hur många jobbar på potensmedel?


   
SvaraCitera

Bröstcancer var det ju en jävligt massa snack!
INGA manssjukdomar tas upp.... Read the book.


   
SvaraCitera

Tycker det är underligt att när man tycker att resurs och forskning inte tillfredsställer behovet, så ställer man in det i en enkel modell "män ohc kvinnor" - utan någon som helst empiriska bevis.

Faktum är att det är helt tvärtom. Ta ett exempel - prostata cancer. Mer insjuknar av denna cancer och mer dör trots det talar man nästan enbart om bröstcancer och all statlig bidrag går _endast_ till bröstcancer och inte till prostatacancer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera