Aviseringar
Rensa alla

Kvinnosyn i de heliga skrifterna


Ämnesstartare

bibeln : Från en kvinna leder synden sitt ursprung, och för hennes skull måste vi alla dö.

koranen : Männen vare kvinnornas föreståndare på grund av det företräde Gud givit somliga framför andra, och de utgifter av sina ägodelar, som de hava; därför skola ock de rättskaffens kvinnorna vara undergivna och aktsamma om vad som är fördolt, därför att Gud aktar dem. Och vad dem beträffar, av vilka I frukten uppstudsighet, så varnen dem, skiljen dem från bädden och agen dem, men om de då lyda eder, så söken ej sak med dem! Gud är förvisso både hög och stor.

Judisk morgonbön för pojkar : Lovad var du, herre, vår gud, världens konung, som icke skapat mig till kvinna.

Varför har alla dessa skrifter en nedlåtande syn på kvinnor? Kvinnor är den som ger liv. Kvinnor är den som uppfostrar och ger föda åt de små. Kvinnor beskrivs som gudomligt vackra varelser i skrifterna och inte minst i den grekiska mytologin, men när det väl kommer till kvinnosyn är det "som icke skapat mig till kvinna" som gäller.

konstigt? varför?


   
Citera

Sjukt äre. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att dessas skrifter e skrivna av män som lider av fittavund


   
SvaraCitera
Misael

PlasticNeon:

bibeln : Från en kvinna leder synden sitt ursprung, och för hennes skull måste vi alla dö.

Texten åsyftar på Eva som faktiskt vände Gud ryggen genom att trotsa hans bud och till följd av detta så syndade också Adam och genom honom kom arvssynden och döden till världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Texten åsyftar på Eva som faktiskt vände Gud ryggen genom att trotsa hans bud och till följd av detta så syndade också Adam och genom honom kom arvssynden och döden till världen.

jag håller ändå fast vid det jag säger, och säger inte gud att alla ska få förlåtelse. Varje söndag säger prästen "dina synder äro förlåtna" Varför kunde han inte förlåta eva, när 10000 människor vänder honom ryggen varje dag?


   
SvaraCitera

Misael:

Texten åsyftar på Eva som faktiskt vände Gud ryggen genom att trotsa hans bud och till följd av detta så syndade också Adam och genom honom kom arvssynden och döden till världen.

Och på vilket sätt rättfärdigar det en taskig kvinnosyn?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läs lite genushistoria så kommer du snabbt att förstå att det här inte har med religionerna att göra alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlasticNeon:

bibeln : Från en kvinna leder synden sitt ursprung, och för hennes skull måste vi alla dö.

Jag tror att det har att göra med den första kvinnan Lilith, hon övergav Adam och lät sig tas av Satan istället. (Ja det gör alltså Eva till den andra kvinnan på jorden.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cruento:

Jag tror att det har att göra med den första kvinnan Lilith, hon övergav Adam och lät sig tas av Satan istället. (Ja det gör alltså Eva till den andra kvinnan på jorden.)

lilith är bara en legend. hon finns inte nämd i bibeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlasticNeon:

lilith är bara en legend. hon finns inte nämd i bibeln.

beror på översättning, och "bibeln" är ett rätt så flytande begrepp. hon är dessutom en del i judisk tradition, och som du kanske visste så är gt (där hela skapelsegrejen tas upp) judarnas heliga skrift. det är vidare en mycket gammal legend bland judarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

beror på översättning, och "bibeln" är ett rätt så flytande begrepp. hon är dessutom en del i judisk tradition, och som du kanske visste så är gt (där hela skapelsegrejen tas upp) judarnas heliga skrift. det är vidare en mycket gammal legend bland judarna.

konstigt då att inte Cruento markerade texten från den judiska texten istället för den kristna...... Men ja, du har rätt i att hon är med i de gamla testamentet lite, men ytterst lite och när hon väl nämns är det mycket otolkbara meningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det låter bra[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlasticNeon:

lilith är bara en legend.

tsss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlasticNeon:

konstigt då att inte Cruento markerade texten från den judiska texten istället för den kristna...... Men ja, du har rätt i att hon är med i de gamla testamentet lite, men ytterst lite och när hon väl nämns är det mycket otolkbara meningar.

gt är väl trots allt inte det enda som är relevant i sammanhanget, nu åsyftas trots allt en del av judisk tro (som till stor del är gemensam med de kristnas, vilket kanske bidrar till förvirringen), och även talmud är ju en form av helig skrift för judarna, vilket gör det som står i talmud i princip lika relevant för diskussionen som vad som står i gt. likaså övrig judisk tradition och mytologi, som även den (på samma sätt som gt) till stor del delas med kristendomen, i och med att kristendomen inte direkt motsäger judendomen, utan bara är en slags utveckling av den. lite som jehovas vittnen relaterar till kristendomen i stort, för att ge ett exempel.

nu är det väl visserligen så att judisk tradition inte är någon central del i den kristna religionen, men såvitt jag vet så tar väl aldrig nt avstånd från den del som härstammar från förkristen tid, vilket lilith-legenden gör (vilket jag vill minnas att vi ser i exempelvis döda havsrullarna, som såvitt jag förstått till större delen är en återgivning av legender från förkristen tid, och till stor del sammansatt under förkristen tid).


   
SvaraCitera