Aviseringar
Rensa alla

Kvinnosynen inom de Fem världreligionerna


Ämnesstartare

Det skulle vara snällt om någon kunde hjälpa mig här va! Jag har kollat lite här och där angående kvinnosynen inom de fem stora religionerna men jag som är väldigt noga inom svar och så hittade inget som var bra att skriva.
Om det finns någon snäll liten varelse här med stort hjärta som kanske kan hjälpa mig?
Jag skulle vara evigt tacksam om någon gjorde det. Snälla, jag ber er! [blush][crazy]


   
Citera

Inför Dhamma, buddhismens lära finns ingen skillnad mellan kvinna och man. De har samma förutsättningar att lyssna, lära och ta till sig buddhismens budskap.

http://www.dhamma.se/buddha/106.htm [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tusen tack Gammensmurfen 🙂 [love] [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OkiiiDokiii:

Gammensmurfen

Gammelsmufren ***


   
SvaraCitera

Den är väl likadan i alla? Kvinnan är undergiven mannen och ska veta sin plats. Oftast motiveras underordningen med att kvinnan av naturen är på ett annat sätt än mannen eller att nån gud skapat dem till en viss roll.


   
SvaraCitera

OkiiiDokiii:

Om det finns någon snäll liten varelse här med stort hjärta som kanske kan hjälpa mig?

Är en stor varelse med litet hjärta. [sad]

Inom kristendomen kan du läsa om arvsynden. Det var trots allt Eva som lockade Adam att äta av äpplet. Dåligt av henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Den är väl likadan i alla?

nja, tror inte riktigt att den är likadan hos alla, men dom har väl iaf samma utgångspunkt eller vad man ska säga...


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Den är väl likadan i alla?

Skillnad på religionen och kulturen hos människorna som utövar den.


   
SvaraCitera

Synen på kvinnan bland världsreligionerna är ganska likartade. Alltså att kvinnan är undergiven mannen. Enda skillnaden är väl Buddhismen där kvinnan är nästintill, för att inte säga helt jämställd mannen. Sedan så behöver det inte vara negativt för att kvinnorna är undergivna som så många tror. Männen har alltid sett till att kvinnor hamnar i skyddad verkstad tillsammans med barnen medan mannen åtagit sig plikter i krig och som försörjare. I modern tid är det i dock i dom kristna, främst anglo-saxiska länderna som kvinnan fått leva som friast.


   
SvaraCitera

Nachac:

Skillnad på religionen och kulturen hos människorna som utövar den.

Va? Det är inte bara kulturen som är patriarkal om det är vad du menar.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Va? Det är inte bara kulturen som är patriarkal om det är vad du menar.

Inom Buddhism och hindusim är det så. Eventuellt i kristendomen också, beroende på hur mycket man vill inkludera i religionen.


   
SvaraCitera

Nachac:

Inom Buddhism och hindusim är det så. Eventuellt i kristendomen också, beroende på hur mycket man vill inkludera i religionen.

Nä. Och du kan inte plocka loss religionen från sin samhälleliga kontext på det där viset. Vad den som "ren idé" är, är ju fullkomligt oväsentligt. Neongröna elefanter är också en rolig idé, men inte särskilt verklighetsförankrade.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Vad den som "ren idé" är, är ju fullkomligt oväsentligt.

Nej, det är det inte. Det är det som är det väsentliga.


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej, det är det inte. Det är det som är det väsentliga.

Nej, det är det inte. Möjligtvis om man lever i en bubbla eller har knarkat sönder sin hjärna så att man inte längre uppfattar verkligheten omkring sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för eran hjälp! [y] [bigsmile] [love]


   
SvaraCitera