Aviseringar
Rensa alla

kvotering inom kulturevenemang, rätt eller fel?


Ganthuc:

För att män är bättre musiker helt enkelt.

lol

jag tycker det är bra med kovtering


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

ok, vad tror du är orsaken till varför män är överrepresenterade på festivaler?

Kommer troligen snart anlända betydligt mer diskussionsbenägna feminister än jag. Orkar inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

återkommer ska sova


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag tycker det är bra med kovtering

disco:

förklara hur du tänker! varför tycker du att exempelvis festivaler bör kvotera in många fler kvinnliga artister/band för att komma närmre 50/50? tror du att festivalarrangörerna avsiktligen bokar fler manliga artister?

KingGurka:

Orkar inte.

[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera

disco:

tror du att festivalarrangörerna avsiktligen bokar fler manliga artister?

nej, det tror jag inte.

jag tror att de bokar vad som är hype och cool, eller passar in i deras image. problemet ligger snarare i samhälleliga strukturer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag tror att de bokar vad som är hype och cool, eller passar in i deras image. problemet ligger snarare i samhälleliga strukturer.

ja, håller med

men varför ska festivalarrangörerna behöva boka band/artister utifrån vilka fysiska preferenser banden/artisterna har istället för band/artister de faktiskt gillar? menar nu när festivalarrangörerna motvilligt kvoterar pga påtryckningar från folk som tycker det inte är jämställt, har inga problem med folk som arrangerar egna festivaler och kvoterar

öh trött inlägg
får ej fram vad jag menar.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

trött inlägg

OBS EJ SÄRSKRIVNING


   
SvaraCitera

disco:

men varför ska festivalarrangörerna behöva boka band/artister utifrån vilka fysiska preferenser banden/artisterna har istället för band/artister de faktiskt gillar?

förändring av sådana här strukturer, som genom vanor är införlivade i vårt sätt att vara, tala och leva, förändras endast med hjälp av tvång.

tror de flesta festivaler trots allt har som mål att det ska vara jämlikt, även fast det inte är det i praktiken. vet att många radiokanaler arbetar utifrån det målet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

förändring av sådana här strukturer, som genom vanor är införlivade i vårt sätt att vara, tala och leva, förändras endast med hjälp av tvång.

alltså jo, men behöver strukturerna per automatik ses som något dåligt?
undrar även om du har någon koll/åsikt om hur det ser ut; om det är så att det finns mindre tjejer än killar som håller på med musik eller om det är svårare för tjejer att bli stora/lyckas i musikbranschen?

internet:

tror de flesta festivaler trots allt har som mål att det ska vara jämlikt

jo har läst om det, men frågan är om de är det pga deras åsikter eller för att det är trendigt förtillfället.


   
SvaraCitera

disco:

men behöver strukturerna per automatik ses som något dåligt?

om man är man så tjänar man på att se dagens strukturer som något bra, men frågan är om man, rent moraliskt, kan försvara en obalans mellan människor baserade på en samhälleligt definierad kultur? alla människor bör vara lika värda, och det kommer först bli så när de strukturer som håller oss isär inte längre existerar.

disco:

om det är så att det finns mindre tjejer än killar som håller på med musik eller om det är svårare för tjejer att bli stora/lyckas i musikbranschen?

jag har ingen aning, men jag kan gissa på att båda orsaker är bidragande.

disco:

men frågan är om de är det pga deras åsikter eller för att det är trendigt förtillfället.

skulle gissa på båda, min fördom mot kulturarbetare är att de gillar jämställdhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

om man är man så tjänar man på att se dagens strukturer som något bra

jo, men i just det här fallet kan jag inte riktigt se hur man som kvinna måste se på det som något dåligt heller. bonusfråga: hur många manliga samt kvinnliga artister/band lyssnar du på?

internet:

men frågan är om man, rent moraliskt, kan försvara en obalans mellan människor baserade på en samhälleligt definierad kultur? alla människor bör vara lika värda, och det kommer först bli så när de strukturer som håller oss isär inte längre existerar.

jag förstår delvis vad du menar, men exempelvis i det här fallet kan jag inte riktigt se obalansen som något dåligt (höh såg nu att mitt svar är typ likadant som mitt tidigare svar.... orkar ej). vad är de negativa konsekvenserna av att sina intressen delvis omedvetet baserats på sitt kön (och hur man blivit uppfostrad pga könet), så länge som dom som avviker har möjlighet att göra vad de vill göra och respekteras
för sina val?

internet:

jag har ingen aning, men jag kan gissa på att båda orsaker är bidragande.

jo, men helt ärligt. tror du verkligen att bandbokarna på exempelvis way out west (alltså folk som jobbar inom media 2011) faktiskt medvetet väljer fler manliga artister? jag tror helt enkelt att det finns fler manliga band/artister, likt det förmodligen exempelvis finns fler kvinnliga ryttare (orsaken till varför det är så ser jag dock lite som ett problem, men jag tror inte man tar tag i det genom kvotering på festivaler. men det är en annan diskussion).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vaknade precis, ursäktar för felstavningar och nonsens


   
SvaraCitera

disco:

men i just det här fallet kan jag inte riktigt se hur man som kvinna måste se på det som något dåligt heller.

det är inget dåligt att vara marginaliserad som det underlägsna könet, det kön vilket samhället inte är definierat utefter? att vara låst och "mindre värd", och bli förpassad till områden med lägre maktpositioner i samhället?

disco:

hur många manliga samt kvinnliga artister/band lyssnar du på?

haha, detta är omöjligt att svara på pga. lyssnar på oändligt mycket grejor.

kvinnliga favoriter: zola jesus, julie doiron, karin dreijer, pocahaunted.

disco:

jag tror helt enkelt att det finns fler manliga band/artister, likt det förmodligen exempelvis finns fler kvinnliga ryttare

det var ju det jag menade, lol. könsnormerna styr människor att hålla på med vissa könsbundna aktiviteter och rockmusik är förknippat med mannen.

disco:

(orsaken till varför det är så ser jag dock lite som ett problem, men jag tror inte man tar tag i det genom kvotering på festivaler. men det är en annan diskussion).

kvotering överallt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det är inget dåligt att vara marginaliserad som det underlägsna könet, det kön vilket samhället inte är definierat utefter? att vara låst och "mindre värd", och bli förpassad till områden med lägre maktpositioner i samhället?

men i det här fallet ser jag faktiskt ingen underlägsenhet, bara en saknad av kvinnliga artister/band. att det är vanligare med män som håller på med musik pga samhällets struktur betyder inte att kvinnorna som håller på med musik blir sedda som mindre värda/viktiga osv. iallafall inte idag.

internet:

et var ju det jag menade, lol. könsnormerna styr människor att hålla på med vissa könsbundna aktiviteter och rockmusik är förknippat med mannen.

det var ju det jag också menade lol [crazy][crazy]

internet:

kvotering överallt

i min klass kommer det vara minst 90% tjejer
kommer kanske vara ensam kille
men jag kommer ju inte ha det svårare i klassen än tjejerna, eller?


   
SvaraCitera