Aviseringar
Rensa alla

Kyla vinter


Ämnesstartare

Jag brukar gå runt i t-shirt nu på vintern, och jag undrar om det finns en risk att man kan få fysiska skador i längden?

Längsta jag har testat var väll ungefär -5 kanske kallare som jag gick runt i t-shirt, och jag skakade inte av kylan (har vant mig nu) visst kändes det kallt men det är bara en känsla som är där när man vänjer sig, inget som irriterar en. Fingrarna blir ju väldigt långsamma av kylan när man har varit utomhus tillräckligt länge. Ibland börjar armarna bränna.

Jag går runt i halsduk,mössa och vantar också.

Men iaf, kan jag få problem när jag är äldre med lederna? t.ex. kan mina händer bli "krabbklor" dvs att jag knappt kan röra fingrarna alls?

Notera att jag inte vistas i kylan mer än en timme åt gången, knappt en timma om dagen sammanlagt ens.


   
Citera
Ämnesetiketter

har du ingen vinterjacka? eller iaf långärmad tjocktröja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska ut nu också, nu är det -15/16, aldrig varit så kallt har förut, måste pröva 😀


   
SvaraCitera

senap123:

Men iaf, kan jag få problem när jag är äldre med lederna? t.ex. kan mina händer bli "krabbklor" dvs att jag knappt kan röra fingrarna alls?

lol
Image


   
SvaraCitera

Varför människa? Varför!?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Just det, innan jag går ut nu måste jag också fråga.

Hur vet man att/när kroppen börjar ta skada av kylan? symptom? Alltså när man vistas i kylan eller kanske t.o.m efter, tidiga symptom på långvariga skador


   
SvaraCitera

senap123:

Hur vet man att/när kroppen börjar ta skada av kylan? symptom? Alltså när man vistas i kylan eller kanske t.o.m efter, tidiga symptom på långvariga skador

När du inte känner något.


   
SvaraCitera

Fyfan, har sett flera galningar som går klädda i typ... ingenting i denna äckliga cpfitthelveteskylan [cry]

IDAG (-13) satte sig en snubbe mittemot mig och han hade BARA en jeansskjorta??? (som var för tight för honom, såg ut som att knapparna skulle flyga rakt i mitt ansikte anytime)


   
SvaraCitera

senap123:

Just det, innan jag går ut nu måste jag också fråga.

Hur vet man att/när kroppen börjar ta skada av kylan? symptom? Alltså när man vistas i kylan eller kanske t.o.m efter, tidiga symptom på långvariga skador

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Koldskad...


   
SvaraCitera

Seriöst, jag fattar inte hur svenskarna kan vara så dålig klädda i detta land, vi bor fan i SVERIGE??? istidslandet vafan.. (ja, jag gnäller på stockholmskyla för den är fuktig och blåsig och vidrig)
ser lixom tjejer som går i strumpbyxor.. seriöst... va? de påstår ju att det inte är kallt, men vad fan är ni? vampyrer?


   
SvaraCitera

honolulu:

ser lixom tjejer som går i strumpbyxor.. seriöst... va? de påstår ju att det inte är kallt, men vad fan är ni? vampyrer?

jag brukar ha det, fryser inte så mycket om benen [crazy] men har ju inte så om det är jättekallt, som typ imorn ska det vara -24 (!!!!!!!!) grader i örebro PÅ DAGEN. kommer nog stanna inomhus


   
SvaraCitera

Hej.

Sitter fortfarande här och är lite nyfiken på varför man får för sig att gå ut i t-shirt mitt i vintern? Jag kan inte på något sätt begripa varför man gör en sån sak. Känner man sig hipp om man glider omkring med mössa, vantar och en t-shirt?


   
SvaraCitera

Vad mongo du måste se ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kom precis hem nu efter att ha gått i -15, påvägen hem kollade jag på mina armar i lampljuset och såg att dom var röda (+ att dom smärtade) så jag sprang hem fort som fan. När jag kom hem såg jag att mitt ansikte var rött som fan, och armarna såklart, men inte lika röda.

Skyndade mig hem eftersom min biologi lärare sa att dom symptmoen kan innebära att känselnerverna går sönder..

men vad säger ni?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

har du ingen vinterjacka? eller iaf långärmad tjocktröja

Nää mina föräldrar vill inte köpa kläder åt mig, är inte värd det tydligen.. och studiebidraget tar dom..

Nä skoja 😛 Får alltid konstiga ideer, o tyckte att det här vore lite kul, härda psyket och kroppen, men om det leder till skador ger jag upp direkt.

El Guaje:

Jag kan inte på något sätt begripa varför man gör en sån sak. Känner man sig hipp om man glider omkring med mössa, vantar och en t-shirt?

Hehe, jag använder det knappast för att det är "ballt" eller "inne", är inte en sån människa, tror inte heller att några tonåringar går runt i t-shirt när det är kallt heller, alltså inte att det är något mode.

Anledningen till att jag gör det är som jag sa till tjejen ovan, typ härda mig själv haha. + att det är lite kul

passaro:

Vad mongo du måste se ut.

jo 🙂


   
SvaraCitera