Aviseringar
Rensa alla

Laddar jag ner säkert?


Ämnesstartare

tjena um!

nu e de så att jag är lite orolig för ipred lagen och har inte laddat ned något sedan 1 april.
jag använder inte program som gör att jag får annan IP adress eller några andra program som gör det säkert för mig att ladda ner...
jag använder iTorrent och undrar om det är säkert att ladda ner någon film i veckan för mig?
laddar inte upp något eller nåt... men alltså ska man ta bort filmen från iTorrent när den är färdigladdad? så att man inte delar filmen med andra?

oerhört tacksam för svar! [y]


   
Citera
Ämnesstartare

btw laddar jag ned film från tankafett [smile]


   
SvaraCitera

Nej det är inte säkert. Men du kan kolla upp dig själv på Ipredkoll.


   
SvaraCitera

alex11:

oerhört tacksam för svar! [y]

Det är relativt säkert. Risken finns där men den är inte stor, bolagen koncentrerar sig på de som laddar ner/upp mycket.


   
SvaraCitera

Brukar använda OneSwarm, ska ha hört att man är anonym genom det programet men jag kan ju inget sånt, det kan vara skitsnack.


   
SvaraCitera

Du löper troligtvis större risk att bli misshandlad/dödad när du går ut och köper än skiva, än du riskerar att bli tagen när du tankar ner den hemma. Så du kan nog fortsätta ladda ner utan att vara orolig. [y]


   
SvaraCitera

Cruento:

Brukar använda OneSwarm, ska ha hört att man är anonym genom det programet men jag kan ju inget sånt, det kan vara skitsnack.

Stämmer, man har aldrig några uppgifter på den man laddar upp till eller ned från. Inte ens IP-adress 🙂


   
SvaraCitera

Buddah:

Inte ens IP-adress 🙂

Ok Schysst 🙂


   
SvaraCitera

Buddah:

man har aldrig några uppgifter på den man laddar upp till eller ned från. Inte ens IP-adress 🙂

Det är lätt att ta reda på i alla fall, även om man inte ser det i programmet. Speciellt med tanke på att oneswarm är open source, så man kan lätt koda om det så att det visar ip.

Säkerheten i oneswarm bygger på att du bara tankar ner via folk du litar på.


   
SvaraCitera

jag laddar ner jättemycket och jag har inte blivit investigated ännu.


   
SvaraCitera

tramsnisse:

Det är lätt att ta reda på i alla fall, även om man inte ser det i programmet. Speciellt med tanke på att oneswarm är open source, så man kan lätt koda om det så att det visar ip.

Grejen är ju dock att du måste visa att det är en viss IP-adress som laddar upp/ned filen. Fånga personen med tasken i brevlådan så att säga. Är bra mycket svårare med OneSwarm som jag förstått det.

tramsnisse:

så man kan lätt koda om det så att det visar ip.

Är inte trafiken krypterad?


   
SvaraCitera

Buddah:

Är inte trafiken krypterad?

tramsnisse:

Säkerheten i oneswarm bygger på att du bara tankar ner via folk du litar på.


   
SvaraCitera

Buddah:

Det är relativt säkert. Risken finns där men den är inte stor, bolagen koncentrerar sig på de som laddar ner/upp mycket.

Det där är inte helt säkert, mycket tyder på att bolagen i samarbete med piratbyrån kommer att gå efter "vanliga" svensson som kanske bara laddar ner några gånger i veckan för att sätta exempel.

alex11:

nu e de så att jag är lite orolig för ipred lagen och har inte laddat ned något sedan 1 april.

Vill man vara helt säker ska man ansluta sig till nätet via VPN-tunnel från utlandet. Men risken att nåt skulle hända just dig är pyttepyttepytteliten ändå.


   
SvaraCitera

Jag laddar ner lika mycket som förr. [rolleyes]


   
SvaraCitera

schism:

Det där är inte helt säkert, mycket tyder på att bolagen i samarbete med piratbyrån kommer att gå efter "vanliga" svensson som kanske bara laddar ner några gånger i veckan för att sätta exempel.

"Koncentrerar sig på" - Absolut. Men man stoppar inte fildelning genom att sätta dit dem som laddar ner, utan dem som laddar upp ;> Målet är ju att på sikt stoppa illegal fildelning.


   
SvaraCitera