Aviseringar
Rensa alla

Lägenhet under 18 år ?


Ämnesstartare

Hej! Jag är en tjej på 16 år som fyller 17 år i oktober, är så himla sugen på att flytta hemifrån går i gymnasiet men har ett deltidsjobb så jag vet att jag kan betala en normal hyra men frågan är då, är det någon som ens hyr ut lägenheter till folk under 18 år? Vad finns de för bolag isåfall som gör de? Vad har ni för erfarenheter? Tack på förhand!


   
Citera
Ämnesstartare

Ställ dig i kö osv. Kan ta ett tag innan du får tag i något schysst, beroende på vart du bor.

Kolla blocket kanske vet ej...

Varför inte vänta ett år?


   
SvaraCitera

nån du känner kan stå som borgen åt dig.


   
SvaraCitera

Du får inte stå på ett kontrakt om du är under 18.
Bor du i typ Fagersta eller dyl. så kan du säkert fixa en lägenhet för några tusen om du ber någon gå i borgen för dig.


   
SvaraCitera

Studentlägenheter-företag och blocket har det mesta som du kan få tag i.

Dock beror det mycket på var du bor. Bor du t.ex. i Lund, Göteborg, Stockholm eller Malmö, så kan du kepprätt glömma det.

Rekommenderar dig dock att stå ut och stanna hemma. Det tar mycket av ens tid och psyke att bo själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan man inte stå på andrahands kontrakt heller ? känner att ja vill flytta hemifrån å skaffa eget eftersom jag har ekonomin för de så känns de som ja lika gärna kan flytta


   
SvaraCitera

För det första: Vad kostar lägenheterna där du vill bo? Bor du i en större stad är det nog lika bra att skita i det, det är svindyrt.

För det andra: Hur ser din ekonomi ut? Vad tjänar du? Kommer dina föräldrar hjälpa dig med matkostnader och liknande?

Rent spontant tycker jag inte det låter som någon bra idé. Spara pengarna istället. Du kommer behöva dem senare, det är dyrt att bo själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja bor i göteborg, efter skatt får jag 10000 plus 1050 studiebidrag, så 11000. Nej mina föräldrar kommer inte hjälpa mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla på blocket, och så kan ju nån av dina föräldrar kanske stå på andrahandskontraktet ? själv fick jag en lägenhet av soc, men man måste ha något problem hemma för att de ska hjälpa än..


   
SvaraCitera
Gifted

KarinTolling:

är det någon som ens hyr ut lägenheter till folk under 18 år?

isola:

Du får inte stå på ett kontrakt om du är under 18.

Japp, man far inte skriva pa kontrakt, du maste ha nagon myndig som kan skriva pa, forslagsvis en foralder.


   
SvaraCitera