Aviseringar
Rensa alla

Lägga över och köra spel på DVD på USB istället?


Ämnesstartare

Jag har en vanlig stationär PC som duger för spel och en bärbar PC som inte duger för spel. Den stationära har fått något fel på DVD-spelaren (den gör ingenting med DVD-skivor när jag sätter i dom).

Fråga: är det möjligt att lägga över spel från en DVD på min bärbara på ett USB-minne och sedan sätta i det i den stationära och köra spelen från USB istället för DVD? Hoppas ni fattar vad jag menar...


   
Citera

Commander:

Fråga: är det möjligt att lägga över spel från en DVD på min bärbara på ett USB-minne och sedan sätta i det i den stationära och köra spelen från USB istället för DVD? Hoppas ni fattar vad jag menar...

Nej.
DVD-skivorna har kopieringsskydd. Men du kan ju ladda ner och cracka, du har ju ändå original-CDn. Om det är spel som kräver en serial så har du ju den också.


   
SvaraCitera

Myksa:

Men du kan ju ladda ner och cracka, du har ju ändå original-CDn.

Det går snabbt och det är lagligt om du har orginal cd:n, men akta dig för virus [wink]. Jag brukar scanna innan jag öppnar dem, men det kanske inte hjälper [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Det går snabbt och det är lagligt om du har orginal cd:n

Ja, det är förmodligen helt lagligt. Men tyvärr laddar man ju upp samtidigt som man laddar ner om man använder t.ex. Piratebay.

Spelföretagen borde ha på sina webbsidor en ren nedladdningstjänst där man bara laddar ner just för att man vid sånna här tillfällen där man köpt spelet och har serienummer och sånt så ska man kunna spela utan skivan.

Myksa:

DVD-skivorna har kopieringsskydd

Jo... men kan man inte skapa en säkerhetskopia på något sätt och välja att den ska skrivas till en USB-enhet? Jag har aldrig gjort något sånt så jag är inte så insatt men men.


   
SvaraCitera

Commander:

Ja, det är förmodligen helt lagligt.

Tror dessvärre inte det om inte företaget själv erhåller en sådan tjänst, sånt som piratebay brukar EULA:n sätta stopp för.


   
SvaraCitera

Commander:

Spelföretagen borde ha på sina webbsidor en ren nedladdningstjänst där man bara laddar ner just för att man vid sånna här tillfällen där man köpt spelet och har serienummer och sånt så ska man kunna spela utan skivan.

Står det inte på spelförpackningen/manualen att man måste ha cd/dvd-läsare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Står det inte på spelförpackningen/manualen att man måste ha cd/dvd-läsare?

Va!? Är det sant? Sorry jag skojade och det fattar jag att du gjorde också. Jo det klart att det står det. Men nu har min DVD-spelare behagat sluta läsa DVD-skivor, men den läser CD-skivor och jodå jag har skaffat senaste drivrutiner och uppdaterat firmware och försökt få igång DVDskivorna "manuellt" (fick ett tips om att jag skulle skapa en ny användare (I Windows XP) och från den där nya användaren så skulle DVDn kanske funka... men NOT) men näej... DVD-grejen har liksom bara slutat funka.

Någon som har något tips för hur man ska lösa problemet med att en DVD/CD-spelare i Windows XP bara står och blinkar och sen slutar att blinka och inte alls vill kännas vid en DVD-skiva?

Men när det gäller spel: tja, man köper ju egentligen en licens att installera spelet så egentligen är ju skivan onödig. Egentligen.


   
SvaraCitera

Commander:

Men nu har min DVD-spelare behagat sluta läsa DVD-skivor

Men hur kan du tycka att det är spelföretagens uppgift att lösa detta problemet när de redan sagt att för att spela deras spel måste ha en fungerande dvd-läsare.

När det gäller självaste DVD-läsaren skulle jag fixa en ny, de kostar typ 100 spänn http://www.dustin.se/lp_316_2672.aspx


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera