Aviseringar
Rensa alla

läkare bröt mot tystnadsplikt?


Ämnesstartare

Hej!
förra veckan genomgick jag en medicinsk abort vilket innebär två läkarbesök. På det första besöket togs jag emot utav två stycken läkare/barnmorskor eller vad de nu är, vilket för mig kändes konstigt då den ena inte gjorde någonting förutom att glo. andra besöket togs jag emot utav en annan tjej som tog hand om mig den dagen. De frågade mig klart och tydligt om jag berättat för mina föräldrar mitt svar var ett klart nej, de sa ok vi förstår och gick vidare till nästa fråga.
Idag kommer min mamma in till mig och säger att hon vet exakt vad jag gjort, vilken dag etc etc. Vilket för mig låter konstigt, då jag inte berättat detta för någon annan än min pojkvän och läkarna. Min pojkvän kan jag med säkerhet säga att han inte sagt något eftersom han varken träffat eller kan kontakta min mamma. detta betyder  att en läkare har brutit mot sin tystnadsplikt, Detta är heller inte helt ologiskt då min mamma har jobbat som sjuksköterska på samma sjukhus och dessutom var två av tre läkare icke svenskar vilket vi också är, detta menar jag inte på något rasistiskt sätt utan för att vi ifrån samma kultur i den här staden känner alla varandra och det darför inte är omöjligt att min mamma känner de.
Jag undrar nu vad jag kan göra åt detta då jag är 18 och myndig och ingen av läkarna har någon som helst anledning till att berätta för varken mina föräldrar eller nån annan. Hur ska jag kunna ta reda på vilken av de tre läkarna det var som bröt mot tystnadsplikten utan att frga min mamma och hur ska jag åtgärda detta. Jag tycker inte att sånna som den personen förtjänar ett jobb och en lön när det finns tusen andra som skulle viilja ha hennes jobb.


   
Citera
duden

Jag tycker att du borde kontakta det sjukhus som du var till och fråga hur du ska göra om du är helt säker på att din mamma fick veta det från sjukvården/läkarna.
Jag håller helt med dig att man ska kunna lita på sin läkare att han eller hon håller sin tystnadsplikt.


   
SvaraCitera

Du får göra en polisanmälan så får dom försöka reda ut vem som sagt vad. En sån läkare ska inte få jobba inom vården så tycker verkligen att du ska anmäla! 


   
SvaraCitera

Läkaren har självfallet tystnadsplikt och har läkaren brutit detta så har han begått ett brott enligt svensk lag. Jag tycker att du ska försöka få reda på vem läkaren som berättat detta var från din mamma först och främst. Oavsett om du får reda på detta tycker jag att du ska kontakta sjukhuset, alltså ledningen, och berätta vad som hänt. Vem eller alternativt att det var någon av tre läkare inte hållit tystnadsplikten. Du ska naturligtvis även kontrollkolla med din pojkvän så att det inte av någon anledning var han.

Hade jag varit du hade jag nog också kontaktat polisens vanliga växel och frågat om hur man ska göra när en läkare brutit mot tystnadsplikten.


   
SvaraCitera

Ja, gör en polisanmälan.


   
SvaraCitera
sies
 sies

Som sagt, anmäl sjukhuset. Även om sjuksköterskorna har kontakt med bekanta till dig så måste de hålla sin tystnadsplikt. 


   
SvaraCitera

Personligen tycker jag att du ska polisanmäla! De har brutit mot lagen och då ska de få stå för vad de har gjort! 

Lycka till med livet!


   
SvaraCitera
mens
 mens

adaq:
Du får göra en polisanmälan så får dom försöka reda ut vem som sagt vad. En sån läkare ska inte få jobba inom vården så tycker verkligen att du ska anmäla! 

+1

det kan ju dock också vara någon sköterska som bokat din tid men ja du ska absolut ta detta vidare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tackar för alla svar!
Som de flesta har föreslagit har jag bestämt mig för att ta kontakt med den avdelningen på sjukhuset och be om namn och uppgifter på alla sköterskor som hade hand om mig och sedan ta detta till polisen! 
Vet inte riktigt hur seriöst polisen kommer se på detta men det har orsakat problem för mig med min mamma och den som gjorde detta förtjänar som sagt inte att ha kvar sitt jobb med tanke på att det handlar om mycket personliga och privata saker som inte bör spridas oavsett om det är en bekant eller ej.


   
SvaraCitera

filmfreak123: tackar för alla svar!
Som de flesta har föreslagit har jag bestämt mig för att ta kontakt med den avdelningen på sjukhuset och be om namn och uppgifter på alla sköterskor som hade hand om mig och sedan ta detta till polisen! 
Vet inte riktigt hur seriöst polisen kommer se på detta men det har orsakat problem för mig med min mamma och den som gjorde detta förtjänar som sagt inte att ha kvar sitt jobb med tanke på att det handlar om mycket personliga och privata saker som inte bör spridas oavsett om det är en bekant eller ej.

Jaså? Och vem ska ersätta läkarens oerhört viktiga ansvar i dagens akuta situation, du


   
SvaraCitera
mens
 mens

filmfreak123:
tackar för alla svar!
Som de flesta har föreslagit har jag bestämt mig för att ta kontakt med den avdelningen på sjukhuset och be om namn och uppgifter på alla sköterskor som hade hand om mig och sedan ta detta till polisen! 
Vet inte riktigt hur seriöst polisen kommer se på detta men det har orsakat problem för mig med min mamma och den som gjorde detta förtjänar som sagt inte att ha kvar sitt jobb med tanke på att det handlar om mycket personliga och privata saker som inte bör spridas oavsett om det är en bekant eller ej.

bra! du kan också anmäla till ivo. de tar det på allvar.


   
SvaraCitera

Jag hatar folk som skiter i tystnadsplikten!!Arg
jag hade en kurator en gång som pratade med min morfar o även mina vänner om privata saker som bara är mellan mig, hen och mamma. Hen fick sparken! 
Så jag antar att dom tar det seriöst, men kolla med din kille för säkerhetens skull. För om du anmäler och det visar sig att det kanske var din kille så blir det konsekvenser! 


   
SvaraCitera

vänd dig till ivo som nån skrev de kommer utreda det hela. Det finns lagar om tystnadsplikt som sjukvårdspersonal måste följa. Är du över 18? Så fall är brottet ännu värre då du är myndig. 


   
SvaraCitera