Aviseringar
Rensa alla

läkare/doktor?


b1son
Ämnesstartare

vet ej om detta är rätt forum men tycker att det är lite av en språklig fråga så..

säger ni läkare eller doktor mest när ni menar en utbildad läkare (doktor i medicin antar jag)? säger ni "jag ska till läkaren" eller "jag ska till doktorn"? säger man att någon jobbar som läkare eller att de jobbar som doktor? och vilket av det hör ni mest?

detta undrar jag eftersom härnere i södra delen av landet tycker jag att alla säger läkare och nästan aldrig doktor om någon som är utbildad läkare, men så läser jag lite bloggar av läkare och läkarstudenter högre upp i landet som ofta varierar mellan doktor och läkare, och ofta är ordet doktor mest förekommande.


   
Citera
b1son
Ämnesstartare

jag kan aldrig vänja mig vid att man inte kan ändra sina inlägg på det här stället!

tänkte lägga till min egen åsikt: doktor låter coolast, men eftersom man kan vara doktor utan att vara läkare så är läkare säkrast. dessutom är ju inte alla som kan kalla sig läkare doktorer heller.


   
SvaraCitera

Säger läkare. Doktor för mig är någon med betydligt lägre utbildning som endast tar hand om patienter med lätta besvär såsom öroninflammation.. [shake]


   
SvaraCitera
Bakric

Säg väl att ja ska te vårdcentral'n [rolleyes]


   
SvaraCitera

böghög:

jag kan aldrig vänja mig vid att man inte kan ändra sina inlägg på det här stället!

Det kan man ju.


   
SvaraCitera

När jag pratar till en läkare så säger jag "doktor", ofta lite skämtsamt. Som doktor, vad tycker du jag borde göra?

Godmorgon, doktorn!

Men det är nog för att jag bott i England rätt länge och där tilltalade man folk så, haha. Mig tilltalade de då "Mister XX" med mitt efternamn [bigsmile]

En läkare är ett yrke, för mig, medan doktor är en yrkestitel.

"Doktor Jason, läkare i ortopedi" typ.


   
SvaraCitera

Läkare säger jag.

Speciellt sedan jag började doktorera...


   
SvaraCitera

läkare pga

Myksa:

doktorera


   
SvaraCitera
b1son
Ämnesstartare

är man inte doktor efter fullbordad läkarutbildning eller något då? för om man inte blir det, varifrån kommer ens associationen av doktor till någon inom läkaryrket isåfall?


   
SvaraCitera

S3ON:

Doktor för mig är någon med betydligt lägre utbildning som endast tar hand om patienter med lätta besvär såsom öroninflammation..

nej, en doktor behöver inte ha med medicin/sjukvård att göra överhuvudtaget
http://sv.wikipedia.org/wiki/Doktor

ont

säger nog båda tror jag. fast det är typ fel


   
SvaraCitera

böghög:

är man inte doktor efter fullbordad läkarutbildning eller något då? för om man inte blir det, varifrån kommer ens associationen av doktor till någon inom läkaryrket isåfall?

ja alltså i usa heter läkar examen md alltså medical docktor men i sverige blir man läkare. docktor blir man om man har disputerat.


   
SvaraCitera

läkare


   
SvaraCitera

qazedctgb:

docktor

najnaj [mad]

Använder båda två. Men säger nog alltid "doktor" om jag pratar med barn eller om jag menar veterinär.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

nej, en doktor behöver inte ha med medicin/sjukvård att göra överhuvudtaget

Skrev jag att det var så? Menade att det var så för mig.. Att jag med andra ord tycker det.. Vet att det är fel though.. [crazy]


   
SvaraCitera

S3ON:

Skrev jag att det var så? Menade att det var så för mig.. Att jag med andra ord tycker det.. Vet att det är fel though..

sorry, läste fel.
men kallar du sjuksköterskor för "doktor"..? [shake] eller menar du att du kallar allmänläkare för "doktor" fattar ej vad för läkare/sjukvårdspersonal du kallar doktorer


   
SvaraCitera