Forumet - Läkare lön 40000 kr/månad?

Läkare lön 40000 kr/månad?

10088 0 92

Spana också in:

sikkos:

Med tanke på tiden och studieskulden som personen har riskerat så tycker jag absolut att lönen är befogad.

Precis.
Min morsa är utbildad läkare, men så mycket tjänar hon inte, men kanske i närheten.
Men sedan har hon studielånsskulder för 7år så hon har inte direkt mycket pengar kvar ändå.
Stronghold:

Min morsa är utbildad läkare, men så mycket tjänar hon inte, men kanske i närheten.
Men sedan har hon studielånsskulder för 7år så hon har inte direkt mycket pengar kvar ändå.

Vad är hon för sorts läkare?[smile]
Nej precis! 7års studielånskulder motsvarar väl nästan en halv miljon kronor om jag inte har fel för mig? Så även om man får bra betalt så har man samtidigt en familj att försörja och räkningar att betala. Man kanske bara kan lägga undan ett par tusen till skulden varje månad.
Sovande:

Det kan vara mycket mer...det beror på vad du är för en läkare men det är inte helt ovanligt att du kan tjäna 60 000 efter skatt som läkare.

I Sverige måste det väl va rätt ovanligt med 60k efter skatt? Så har jag fattat det iaf, vilka sorts läkare är det som tjänar så mycket?
sikkos:

Vad är hon för sorts läkare?[smile]

Distriktsläkare eller nåt atm.

sikkos:

Nej precis! 7års studielånskulder motsvarar väl nästan en halv miljon kronor om jag inte har fel för mig? Så även om man får bra betalt så har man samtidigt en familj att försörja och räkningar att betala. Man kanske bara kan lägga undan ett par tusen till skulden varje månad.

Jo, fast hon har nog ännu mer tror jag, då hon hade familj medans hon pluggade också.