Aviseringar
Rensa alla

Läkare lön 40000 kr/månad?


Ämnesstartare

Låter det rimligt? Det är efter skatt...

32.07% i skatt partille


   
Citera
Ämnesstartare

låter väl inte helt orimligt


   
SvaraCitera
kachin

tycker det låter rätt mycket. men jag är ingen lönexpert [blush]


   
SvaraCitera

det låter väl rimligt. tror jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror det inte också på vilken typ av läkare man är?


   
SvaraCitera

kanduhjälpamig:

Låter det rimligt? Det är efter skatt...

Med tanke på tiden och studieskulden som personen har riskerat så tycker jag absolut att lönen är befogad.


   
SvaraCitera

kanduhjälpamig:

Låter det rimligt? Det är efter skatt...

32.07% i skatt partille

beror på privat eller landsting, kön, hur erfaren du är osv, rent generellt:
nyexaminerad: c:a 33 000 innan skatt
erfaren: c:a 65 000 innan skatt

sedan betalar man ju olika skatt i olika kommuner


   
SvaraCitera

sikkos:

Med tanke på tiden och studieskulden som personen har riskerat så tycker jag absolut att lönen är befogad.

Ser man dessutom till de obekväma arbetstider som man ofta kan få om man har jour till exempel så tycker jag lönen är ganska motiverad.


   
SvaraCitera

Inte alls orimligt.


   
SvaraCitera

alldeles för mycket.


   
SvaraCitera

sikkos:

Med tanke på tiden och studieskulden som personen har riskerat så tycker jag absolut att lönen är befogad.

Precis.
Min morsa är utbildad läkare, men så mycket tjänar hon inte, men kanske i närheten.
Men sedan har hon studielånsskulder för 7år så hon har inte direkt mycket pengar kvar ändå.


   
SvaraCitera

Alldeles för låg lön för jobbet som dom gör. Borde ha 10 gånger så mycket, som i USA...


   
SvaraCitera

Stronghold:

Min morsa är utbildad läkare, men så mycket tjänar hon inte, men kanske i närheten.
Men sedan har hon studielånsskulder för 7år så hon har inte direkt mycket pengar kvar ändå.

Vad är hon för sorts läkare?[smile]
Nej precis! 7års studielånskulder motsvarar väl nästan en halv miljon kronor om jag inte har fel för mig? Så även om man får bra betalt så har man samtidigt en familj att försörja och räkningar att betala. Man kanske bara kan lägga undan ett par tusen till skulden varje månad.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

nyexaminerad: c:a 33 000 innan skatt

Källa?

tror det är mindre till och med...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanduhjälpamig:

Låter det rimligt? Det är efter skatt...

32.07% i skatt partille

Det kan vara mycket mer...det beror på vad du är för en läkare men det är inte helt ovanligt att du kan tjäna 60 000 efter skatt som läkare.


   
SvaraCitera