Aviseringar
Rensa alla

Läkare stoppade Åkesson – för patientsäkerheten


PMR
 PMR
Ämnesstartare

Såg detta på nyheterna igår och misstänker att få har missat detta. 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/lakare-stoppade-akesson

"En läkare tog ställning när SD:s partiledare Jimmie Åkesson besökte Norrlands universitetssjukhus. För patientsäkerhetens skull ställde han sig i vägen och meddelade att Åkesson inte var välkommen.

Det var först under onsdagsmorgonens personalmöte som personalen på geriatriken fick veta att Sverigedemokraterna skulle göra ett studiebesök på avdelningen.

– Det blev en tryckt stämning. Folk blev ställda och det kändes som att många fick en klump i magen. Några hade hört att han skulle komma till Umeå men vi fick inte veta att han skulle besöka oss förrän idag, säger läkaren som valt att vara anonym.

– På grund av arbetsbelastningen så fanns det inte tid att prata ihop oss hur vi skulle hantera besöket. Jag småpratade med några under arbetets gång och upplevde att det fanns en allmän känsla av olust och obehag."

skriver Kajsa Lindahl för Västerbottensnytt/SVT ( kajsa.lindahl@svt.se)

Så vad tycker ni - agerade läkaren fel eller rätt? Har ni några andra tankar kring detta? Personligen fick jag ett leende på läpparna då jag föreställde mig hans min. 


   
Citera

Om det påverkar verksamheten negativt så bör herr åkesson respektera att han inte önskas besöka den enskilda platsen. Dock har jag inte insikt i om känslorna delades med resterande personal, men han om någon som påstås värna om vården borde se till patientsäkerheten i första hand.


   
SvaraCitera

Jag börjar få hopp om mänskligheten, förlorade det lite där när gubben hällde vatten på tiggaren 


   
SvaraCitera

Usel bortförklaring. Det hela handlade bara om att han inte sympatiserade med SD, vilket han själv bekräftar senare i artikeln.


   
SvaraCitera
GraGo

Ok om det vore ett privat sjukhus.


   
SvaraCitera

spelar väl egentligen ingen roll vem som kommer som stör verksamheten. sjukhus är ingen lallararbetsplats och det krävs att de som jobbar där har möjlighet att koncentrera sig på sina patienter.


   
SvaraCitera

sjukhus är ingen plats där man ska göra reklam/locka folk för politik. så jävla osmakligt att gå dit när de finns människor som behöver vård eller t.om kämpar för sina liv.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

om belastningen på verksamheten är så hög att det inte går att samla till ett möte (vilket jag inte betvivlar när det kommer till vården) så är det rätt. Sjukhus är som kukoxo är inne på inte en plats för politiska poäng.


   
SvaraCitera
mynona

Jag tycker inte att det känns nödvändigt för politiker att göra formella fejkstudiebesök på sjukhus som kungligheter oavsett ideologi. Jag skulle inte tycka om att besökas av politiker på min sjukbädd som om jag vore ett välgörenhetsfall på 1800-talet. 


   
SvaraCitera

Ett studiebesök från Jimmie hade definitivt inte förbättrat min hälsa.


   
SvaraCitera
reben

ett studiebesök ska väl va planerat så läkare isf kan berätta o sånt. o bör väl va landstingspolitiker där som har intresse av studiebesök på sjukhus såvitt jag vet e inte åkesson d :s


   
SvaraCitera

tycker det var bra att Jimmy inte fick göra sitt studiebesök men jag tycker inga politiker ska få göra det. alla partier ska behandlas lika.


   
SvaraCitera

det var bra inga partier ska göra så kallade studiebesök vare sig det är SD eller vänstern.

tycker det är dåligt om det bara är SD som inte får.


   
SvaraCitera

Agahnim:
Usel bortförklaring. Det hela handlade bara om att han inte sympatiserade med SD, vilket han själv bekräftar senare i artikeln.

Det spelar ingen roll, påverkar det deras jobb negativt så borde herr åkesson hålla sin nuna borta om han verkligen värnar om vården.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR
Ämnesstartare

Nachac:
Ett studiebesök från Jimmie hade definitivt inte förbättrat min hälsa.

Hade gått åt en jäkla massa morfin! 

kukoxo:
sjukhus är ingen plats där man ska göra reklam/locka folk för politik. så jävla osmakligt att gå dit när de finns människor som behöver vård eller t.om kämpar för sina liv.

Ungefär såhär tänkte jag också. Kan dessutom tänka mig att åtminstone någon patient av utländsk bakgrund, kanske någon där med uppehållstillstånd(?),hade kunnat må riktigt psykiskt dåligt över besöket.


   
SvaraCitera