Aviseringar
Rensa alla

Läkare vs sjuksköterska


Ämnesstartare

Jag har ett problem som jag går och tänker på nästan varje dag, usch.
Jag går i åttan och har ett tag kvar innan det är dags för gymnasievalet. Trots det har jag börjat oroa mig för mitt yrkesval.
Helst av allt skulle jag vilja bli läkare, och då måste jag ju gå på naturlinjen - finns inget annat val. Bara ett litet problem: jag måste läsa Matematik D för att få behörighet till läkarprogrammet, och jag är inget mattegeni. I och för sig har jag VG/MVG i matte, men jag känner mig ändå inte särskilt bra.
Det andra alternativet är sjuksköterska. Då kan jag gå omvårdnadsprogrammet som har praktik och gör mig till färdig undersköterska m.m. . Det verkar kul och intressant. Men sjuksköterska är liksom inte lika djupt som läkare och inte lika väl ansett. Och om jag blir ssk kanske jag ångrar mig...
Mina föräldrar pushar mig och säger att jag ska kämpa och plugga för att bli läkare, och andra runt omkring mig försöker uppmuntra mig, men det känns ändå inte riktigt bra. Vissa säger att jag borde jobba inom språkområdet eftersom jag har MVG i svenska, engelska och spanska, men det vill jag inte! Jag vill bli något medicinskt!
Finns det någon som kan hjälpa mig? Det här lämnar mig inte ifred 🙁


   
Citera
Ämnesstartare

Natur är det chillaste gymnasieprogrammet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad behövs det för utbildning? natur eller op?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ska börja plugga medicin till hösten, dock inte säker på att jag kommer in i sverige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

ska börja plugga medicin till hösten, dock inte säker på att jag kommer in i sverige

har hört att det är svårt att komma in här i sverige
gäller att ha tur [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är svårt, det krävs på det stora hela alla MVG eller 2.0 på högskoleprovet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

gäller att ha tur

intervju tack vare HP för min del

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lollo44:

Ja, det är svårt, det krävs på det stora hela alla MVG eller 2.0 på högskoleprovet

nej, får du 1.8 på HP får du möjlighet att gå på intervju + prov


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

intervju tack vare HP för min del

[wink] Don't fail on your interwiew cuz that would be a disaster... [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

Don't fail on your interwiew cuz that would be a disaster

kan alltid plugga utomlands, där kollar dom inte mina betyg i estetisk verksamhet eller religion [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

kan alltid plugga utomlands, där kollar dom inte mina betyg i estetisk verksamhet eller religion

och vilka länder skulle det vara då?
mellanöstern? [censur]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

och vilka länder skulle det vara då?

nej, håller mig inom europa [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du måste ju inte utbilda dig just i sverige[y] och om du verkligen vill har du nog inga svårigheter att få mvg i matte D[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

nej, håller mig inom europa

bra . tänk om du kunde plugga i england [bigsmile]
då lever du livet varje dag ju [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag vore du hade jag blivit sjuksköterska, och pluggat senare om jag fortfarande ville bli läkare,,eventuellt att du skulle kunna bli läkare ändå? 🙂 eftersom att om du visar att du är tillräckligt kompetent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

då lever du livet varje dag ju

har bland annat sökt dit ja 😛


   
SvaraCitera