Aviseringar
Rensa alla

Läkaren gav dåligt besked =(


Ämnesstartare

Om max två veckor får jag svar om jag har glutenintolerans, laktosintolerans eller någon bakterie i kroppen.

Hoppas något av dem är positivt, annars kommer jag få diagnosen IBS. Med andra ord kommer jag må illa resten av livet utan att det finns nått att göra åt. Vakna å kräkas varannan dag och inte kunna äta någon mat alls före kl 15 och vara hungrig som satan.

Jag fråga docktorn:
- Vad gör man åt det här då?
- Finns inget att göra åt, du kommer få träffa en psykolog som är speciallist på det här och kommer kunna ge dig råd om hur det går att leva med det här. Under de jobbigaste perioderna så kan vi skriva ut antidepressiva mediciner åt dig om det behövs.

Sen när jag gick sa hon:
- Vi ses på torsdag, ha det br... eh... vi ses 😉


   
Citera
Ämnesstartare

Förresten...

Hon skulle "skicka" ett recept. Skickar hon det till mig eller till apoteket? Glömde fråga, var upprörd Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Hoppas något av dem är positivt, annars kommer jag få diagnosen IBS. Med andra ord kommer jag må illa resten av livet utan att det finns nått att göra åt.

Du har nog missförstått diagnosen.
Det är en symtomdiagnos, det betyder att du har symtomen du har nu utan att någon orsak går att finna. Det betyder inte att du kommer må så resten av livet!
IBS-diagnos avgör inte orsak och därför inte heller hur länge detta kommer vara.

Men ja, jobbigt att inte finna en orsak så att du kan behandla ditt problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Du har nog missförstått diagnosen.
Det är en symtomdiagnos, det betyder att du har symtomen du har nu utan att någon orsak går att finna. Det betyder inte att du kommer må så resten av livet!
IBS-diagnos avgör inte orsak och därför inte heller hur länge detta kommer vara.

IBS är en funktionell störning i mag-tarmkanalerna. Har haft problem som blivit värre i ett halvår nu. Och hon doktorn sa tydligt "att det inte är något farligt, man kommer att leva ett långt liv, om än med sämre standard". [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Hon skulle "skicka" ett recept. Skickar hon det till mig eller till apoteket? Glömde fråga, var upprörd

Till apoteket, som e-recept. Antar jag, eftersom det är vanligast [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Hon skulle "skicka" ett recept.

antagligen till apoteket så du kan hämta ut det där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och beklagar!! Verkar inte trevligt [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Till apoteket, som e-recept. Antar jag, eftersom det är vanligast [crazy]

Tveea:

antagligen till apoteket så du kan hämta ut det där.

Aha, ska gå ner å fråga om dem fått något [y]

Nintendo:

Och beklagar!! Verkar inte trevligt [sad]

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

IBS är en funktionell störning i mag-tarmkanalerna.

Diagnosen sätts efter symtom och uteslutningsmetoden - när alla andra orsaker man idag känner till är uteslutna. Det finns ingenting i diagnosen som säger att du kommer leva med detta hela livet.
Men ja, IBS är en samlingsdiagnos för just dysfunktionell tarmfunktion, vilket dina symtom visar att du har - din tarm fungerar inte korrekt - den har alltså en funktionell störning. Vilken störning vet du inte, mer än att den stör din tarms funktion.
Det är ingen enskild sjukdom, orsak bakom är inte klarlagd, och därför går det inte att säga att du kommer ha detta livet ut. Antagligen ryms många olika orsaker bakom symtomen hos de som diagnostiserats med IBS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

därför går det inte att säga att du kommer ha detta livet ut

Hoppas på det då, verkar ju dock inte vilja ge med sig den närmaste tiden dock [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Hoppas på det då, verkar ju dock inte vilja ge med sig den närmaste tiden dock

Nä, det kanske det inte gör heller 🙁

Men hela livet ska du inte tänka! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Hoppas på det då, verkar ju dock inte vilja ge med sig den närmaste tiden dock

Finns dock en del läkemedel för det, och för många verkar besvären minska genom viss kosthållning, om man ska tro 1177.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Men hela livet ska du inte tänka! [no-no]

Näe, det är lite deprimerande [blush]

mediakatt:

Finns dock en del läkemedel för det, och för många verkar besvären minska genom viss kosthållning, om man ska tro 1177.

Jo precis, skulle få träffa en dietist också. Finns bara mediciner som kan minska besvären men inget mot själva åkomman. Fick nå medicin mot illamående, fast får inte äta varje dag, får bara äta om jag ska göra nått viktigt och mår illa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gubben da [sad][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Jo precis, skulle få träffa en dietist också. Finns bara mediciner som kan minska besvären men inget mot själva åkomman. Fick nå medicin mot illamående, fast får inte äta varje dag, får bara äta om jag ska göra nått viktigt och mår illa.

Hoppas att det löser sig för dig i vart fall.


   
SvaraCitera