Aviseringar
Rensa alla

Lämna ut sin mamma till socialen


Ämnesstartare

Jag har hamnat i den prekära situationen att jag berättat för en kurator att min mamma, hennes nya man, och delvis min pappa, dricker för mycket alkohol, och nu vill hon anmäla det till socialen. Grejen är den att mamma inte vet att jag berättat det här för någon, och hon kommer bli så fruktansvärt arg att jag gått bakom ryggen på henne, plus att jag gissar att våran relation kommer förstöras ganska mycket - även om våra problem löser sig. Jag är ju fortfarande den som angav henne, och hon erkänner inte själv att hon har problem, så som jag ser det så tänker hon att jag förstorat upp allting.
Så jag är livrädd för vad som kommer hända när soc väl blandas in. Kommer det bli bättre, eller bara sämre?
Någon med erfarenhet eller?


   
Citera
Tyrael

Det kommer antagligen bli sämre av att du går runt det hela utan att förklara för henne först iallafall.

Ge henne ett val, att hon slutar med alkoholen / eller helt enkelt gör situationen bättre för dig; om hon inte gör det så har hon fått chansen att förbättra sig.


   
SvaraCitera

vem ska du bo hos då?[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera

besviken häst:

Någon med erfarenhet eller?

Vet du vad.

Jag tycker att det du gjort är det absolut bästa som du kunnat göra. Nu vet jag inte vad som kommer att hända, kanske försöker de få din mamma att gå någonform utav behandling, kanske får du bo kvar hos henne, kanske får du flytta.

Har ingen anning. Det är så olika beroende på vart man bor i landet. Men eftersom att du faktiskt berättat om dethär, så kommer de förmodligen inte bara släppa taget om dig, er.

Så förhoppningsvis kommer du få lite lugn iaf. Dethär kommer att gynna dig senare i livet.


   
SvaraCitera

lockbete:

vem ska du bo hos då?[shake]

Förmodligen blir det väl fosterföräldrar om han inte har nån i släkten som han kan bo hos.


   
SvaraCitera

jag har anmält min familj. det hände inget förutom att det blev möte på soc med mina föräldrar och mig, där vi fick snacka om våra problem. Soc försöker alltid lösa det så man får bo kvar hos sin familj. Men så fort du säger att du trivs o tycker det är bra hemma så "släpper dem er" och gör ingenting.

ingen skillnad från innan jag anmälde och nu, förutom att mina föräldrar har svårt att komma över att jag anmälde dem. så har jag rätt stora samvetskval för att jag gjorde det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror du att hon kommer förneka eller erkänna sina problem för dem?
Ni lär ju få samtala i ring och såntdär avancerat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dörrhandtaget:

så har jag rätt stora samvetskval för att jag gjorde det

Jaja, men det känns ju jättebra nu då. Visste att jag aldrig skulle sagt nåt, lida i tystnad är alltid bäst.

Bluff:

Tror du att hon kommer förneka eller erkänna sina problem för dem?

Antagligen förneka. Jag vet ju inte, men troligen.
Men soc kan väl inte tvinga oss att göra nåt? Om jag vill leva i misär kan jag väl få göra det. Det är ju ändå min mamma, på nån level älskar jag henne och vill inte att det här ska få så himla negativa konsekvenser. Men det är väl det det lutar åt ja. Fan också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

besviken häst:

Men soc kan väl inte tvinga oss att göra nåt?

Syftar du på något speciellt? De kanske ställer något dilemma gällande din mammas alkoholkonsumtion, att hon måste söka hjälp osv.
Och söker hon hjälp, vilket hon borde göra (?) så får ni yttligare ett par samtal tillsammans, sen är ni fria igen. Jag skulle gissa på den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller så kan ni ljuga. De är ofattbart inkompetenta och skulle nog stryka er från listan vid första besöket, om ni är duktiga.

Fast det är väl skönare att få hjälp när det ändå gått såhär långt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bluff:

Syftar du på något speciellt?

Jag tänkte som att tvinga mig att flytta härifrån men det tror jag inte blir aktuellt, riktigt så illa kanske det inte är.

Bluff:

De är ofattbart inkompetenta

Haha, skönt.. Jaja, det löser väl sig på ett eller annat sätt. Ljuga går ju alltid som sagt.


   
SvaraCitera

besviken häst:

Jaja, men det känns ju jättebra nu då. Visste att jag aldrig skulle sagt nåt, lida i tystnad är alltid bäst.

förlåt om jag inte gjorde så det känns bättre, men du frågade om andras erfarenheter. detta var mina erfarenheter. det är ju inte alls säkert att det blir lika för dig. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har inte haft erfarenheten med att det ska anmälas, men min mamma e typ alkolist, eller jag vet inte... Hm.. Hon dricker ofta.. Så vill du snacka, så finns jag . Jag vet hur det e att leva bland alkohol - ETT HELVETE!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera