Aviseringar
Rensa alla

Lämplighetsundersökningen - får ni antagningspröva, tjejer?


Ämnesstartare

Jag fick nyligen mitt svar från pliktverket på posten; och de tyckte (baserat på mina svar på lämplighetsundersökningen) att jag har goda förutsättningar att tjänstgöra i försvarsmakten.
Nu undrar jag om fler tjejer också fått det svaret? Själv är jag född 92 och får ju inte antagningspröva förrän jag fyllt 18.


   
Citera
Ämnesstartare

När jag fick hem broschyrerna skrek jag av fasa och vägrade titta i dem. Sedan kom jag på att jag käkar anti och inte är lämplig ändå.[y]


   
SvaraCitera

Fick massa sådana papper, fulla med fjäsk.
Slängde de i papperskorgen, och tackade högre makter
(ej försvarsmakten *fniss[cute]*)
för att jag föddes utan kuk


   
SvaraCitera
Flash

black_dread:

att jag har goda förutsättningar att tjänstgöra i försvarsmakten.

Det är för att du är tjej, var glad och tänk på de säkert tusetals bättre lämpade killarna du petar ut bara för att du är tjej..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

Det är för att du är tjej, var glad och tänk på de säkert tusetals bättre lämpade killarna du petar ut bara för att du är tjej..

Ja det är ju bara se på kvoteringen om käre Lovisa hos jägarna.
Skandal att det ska behöva vara så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

Det är för att du är tjej, var glad och tänk på de säkert tusetals bättre lämpade killarna du petar ut bara för att du är tjej..

Här är vi muntra?
Det är väl på tiden att tjejer som faktiskt vill tjänstgöra får gå före en del killar (som fysiskt sätt ofta är bättre lämpade), när det så länge varit tvärtom när det kommer till... tja, det mesta.?
Men mentalt sett måste hon ju vara lämpad för det hela? Säkert bättre lämpad än den grupp mentalt rubbade, skjutglada biffar som säkert också svarat på det där formuläret. Är inte påläst (det är säkert inte du heller, om jag får vara fräck och anta), men det är väl olika kvoter för tjejer och killar nu, kan jag tänka mig. X antal tjejer och x antal killar som man tar in.


   
SvaraCitera
Flash

metafor:

Det är väl på tiden att tjejer som faktiskt vill tjänstgöra får gå före en del killar

Nej, varför ska en bättre lämpad kille bli nekad tjänsten bara för att han har penis?

Dert är alltid fel med kvoteringar..


   
SvaraCitera

dom hinner avveckla försvarsmakten innan det är dags för er att rycka in


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

Nej, varför ska en bättre lämpad kille bli nekad tjänsten bara för att han har penis?

Är det säkert att han är bättre lämpad för att han har en penis?

Ett utdrag från
http://www.pliktverket.se/sv/Press/Pressmeddelanden/2006/Fortydligande_om_hur_Pl...
"Den kvinna som får bra resultat och som vill göra värnplikt skrivs in till en utbildning hon är intresserad av och som hon uppfyller kraven för. Ibland görs ett godkänt avsteg, framför allt när det gäller muskelstyrka, för att skriva in kvinnan."

Allmänt känt att män över lag är starkare än kvinnor. Men om nu black_dread anses ha goda förutsättningar skulle jag vilja säga att det betyder att hon haft lika goda resultat som de kukbärande sökarna med goda förutsättningar, förutom då möjligen när det kommer till muskelstyrka.


   
SvaraCitera
Flash

T.ex.

"De två tjejer som nu har inlett sin utbildning hos oss har en anpassad kravprofil som bland annat innebär något mindre att bära och lite andra lättnader. Detta för att de ska klara den relativt tuffa tjänsten som jägarsoldat, berättar kapten Jonny Andersson."

​Länk

Jag anser att de borde ha lika krav på både kvinnor och män, kommer eventuell fiende ta hänsyn till lilla Lovisas anpassade kravprofil?

Varför inte kvotera in handikappade eller bögar när vi ändå håller på?


   
SvaraCitera

metafor:

Här är vi muntra?
Det är väl på tiden att tjejer som faktiskt vill tjänstgöra får gå före en del killar (som fysiskt sätt ofta är bättre lämpade), när det så länge varit tvärtom när det kommer till... tja, det mesta.?

Hur kan du försvara kvotering? Kvotering är efterblivet.

metafor:

Men mentalt sett måste hon ju vara lämpad för det hela? Säkert bättre lämpad än den grupp mentalt rubbade, skjutglada biffar som säkert också svarat på det där formuläret.

Jävlar vad fördomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

anpassad kravprofil som bland annat innebär något mindre att bära och lite andra lättnader

Men det är ju det jag säger: MUSKLERRRRRR!

Sure. Kanske fungerar inte det här systemet så som det borde och yada, yada, yada. (Kunde för övrigt inte öppna länk.)
Men det är inte alltid råstyrka som räknas.
Har man ett laddat skjutvapen i handen eller ett knivigt val att göra, spelar inte ett starkt psyke och beslutsamhet större roll än ett par schyssta biceps då?


   
SvaraCitera
Flash

metafor:

Men det är inte alltid råstyrka som räknas.

Den anpassde kravprofilen gäller inte bara styrka utan också intellegens, kondition och allt du kan tänka dig..


   
SvaraCitera
Åtta

Flash:

tänk på de säkert tusetals bättre lämpade killarna du petar ut bara för att du är tjej..

Hur tänkte du nu? Menar du att en enda tjej kostar lika mycket som tusentals killar att ha i militärtjänst? [confused] Hon tar väl eventuellt en plats från en bättre lämpad kille?


   
SvaraCitera
Flash

Åtta:

Hon tar väl eventuellt en plats från en bättre lämpad kille?

Jovisst, men hon slår ändå ut de flera tusen besvikna killar som hade passat in bättre än henne..


   
SvaraCitera