Aviseringar
Rensa alla

Längre skoldagar?


Ämnesstartare

Vad tycker ni är bäst?
Långa skoldagar. Men mindre läxor och mer fritid för att göra vad fan ni vill. Inte sticka direkt hem från skolan för att göra fattiga läxor för ni hade längre lektioner där ni kan fokusera och få hjälp från lärare för att bli klara med de ni kanske skulle fått i läxa som du hade behövt göra hemma för att lämna in nästa skoldag? [y]

Eller...

Kortare skoldagar?.... men ni måste stressa hem för att göra era läxor OCH sedan när ni är klara med de så kanske de är mörkt och först DÅ kan ni sticka ut o va med polare eller sporta. inte lika kul med korta skoldagar längre va? Man får inte mer fritid för att man har kortare skoldagar. Man får bara mer ansvar för att hålla reda på alla läxor och vad som måste göras. Och när man e hemma och har gjort sina läxor är man trött o hur kul e de då att sticka o sporta eller va med kompisar när man e slö och bara vill lägga sig i soffan och slappa? Läxorna måste ju göras för om man inte gör dem blir man ju tillslut inte godkänd? [n]

Inte lika bra med kortare skoldagar va?
för vem vill ha läxor egentligen? Inte jag iaf!
Ungdomar måste sluta och lata sig. För att säga att man vill ha kortare skoldagar är bara för att man är lat! Ni vet själva att läxorna inte kommer bli gjorda hemma? Har jag rätt?

Var inte rädda att säga eran åsikter! Diskuterar gärna detta mad alla![bigsmile]


   
Citera

nej!


   
SvaraCitera

bengtsson.anna:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Nä.
Man måste ju ändå öva på glosor o dyl samt plugga annat hemma i viss mån. Men läxhjälp ska finnas tillgänglig efter skolan.
Alla inte har föräldrar som kan/vill hjälpa till med läxorna och det ska inte ligga en i fatet. Minns att jag hade en kompis vars ensamstående mamma knappt kunde svenska och knappt fått lära sig att läsa och skriva på sitt språk - hur fasen skulle hon kunna hjälpa till med läxor liksom.


   
SvaraCitera

Orkade inte läsa allt, men min skola tryckte ihop dagarna, mindre raster och inga håltimmar. 8,30-15 nästan varje dag, MEN på grund av detta fick vi en lektionsfri dag varje vecka. Till exempel, i trean var jag ledig varje onsdag för att kunna sitta hemma och plugga (var mycket skönt för många pendlare på skolan)
det var rätt najs, förut att jag sov hela mina lektionsfria dagar.

obs, fanns chans att komma till skolan den lektionsfria dagen och gå på "läxstugan" dvs, göra läxorna i skolan med hjälp av en random lärare.


   
SvaraCitera

Jag tycker man ska förskjuta hela skoldagen till senare på dygnet och eventuellt lägga till en timme per dag som ersättning till läxor.


   
SvaraCitera

bengtsson.anna:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

MissAnox:

Jag tycker man ska förskjuta hela skoldagen till senare på dygnet och eventuellt lägga till en timme per dag som ersättning till läxor.

vissa gör inget i skolan oavsett hur långa dagar


   
SvaraCitera

Rävpojken:

vissa gör inget i skolan oavsett hur långa dagar

Det är inte relevant i sammanhanget.


   
SvaraCitera

isola:

läxhjälp ska finnas tillgänglig efter skolan.

jaa[love]


   
SvaraCitera

MissAnox:

Det är inte relevant i sammanhanget.

jo?


   
SvaraCitera

LillaBob:

mindre raster och inga håltimmar

LillaBob:

chans att komma till skolan den lektionsfria dagen och gå på "läxstugan"

det här låter bättre


   
SvaraCitera

bengtsson.anna:

Och när man e hemma och har gjort sina läxor är man trött o hur kul e de då att sticka o sporta eller va med kompisar när man e slö och bara vill lägga sig i soffan och slappa?

Ah. Den svenska grundskolan är så jävla jobbig så jag förstår att detta överhuvudtaget skulle utgöra ett problem...

[rolleyes]


   
SvaraCitera

LillaBob:

det var rätt najs, förut att jag sov hela mina lektionsfria dagar.

haha hade nog också gjort

LillaBob:

obs, fanns chans att komma till skolan den lektionsfria dagen och gå på "läxstugan" dvs, göra läxorna i skolan med hjälp av en random lärare.

Så borde alla skolor ha. Eller iaf möjlighet att stanna extra vissa dagar och få hjälp.


   
SvaraCitera

Längre skoldag hade bara varit bra. Men så har jag aldrig haft självdisciplin heller. Eller upplevt det som tröttsamt att vara i skolan de där få timmarna det ändå handlade om.


   
SvaraCitera

bengtsson.anna:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera