Aviseringar
Rensa alla

Längre skoldagar?


Jag gillar hur du får ihop:

längre skoldagar - endast positivt
och
kortare skoldagar - endast negativt

Tänk på att vi alla är olika och vill plugga på olika sätt. Vissa av oss får in kunskapen vi behöver genom lektionerna, andra behöver lärarhjälp och några andra behöver plugga någon timme extra i lugn och ro, eller med kompisar osv.

Att du sedan verkar få fram att man får mer fritid av att ha längre skoldagar... ehm om man får lika lång skoldag vare sig det är kortare eller längre, hur blir det mer fritid?

Jag tänker:
Om man kör längre skoldag och då håller på till ca 18.00.
Om man kör kortare skoldag så går man kanske hem efter lunch och om man då, som du skriver, ska plugga där så som man "ska" göra, så håller man på till 18.00 då också. Hur går det ihop med att skoldagen ens blir kortare?

Sen förstår jag inte varför man vill ha varken längre eller kortare, 15-16 är mer än lagom, särskilt när skolan faktiskt är så simpel som den faktiskt är. Åtminstone om man tar vara på lektionerna och inte tramsar runt.


   
SvaraCitera

Rävpojken:

jo?

Det finns alltid de som inte gör sina uppgifter, men det är deras val, om det inte föreligger ohälsa eller liknande.

Min poäng är att det inte är ett argument mot att förbättra utbildningssystemet och se till att alla elever, oavsett kulturell eller social bakgrund har samma möjligheter till stöd.


   
SvaraCitera

MissAnox:

Det finns alltid de som inte gör sina uppgifter, men det är deras val, om det inte föreligger ohälsa eller liknande.

Min poäng är att det inte är ett argument mot att förbättra utbildningssystemet och se till att alla elever, oavsett kulturell eller social bakgrund har samma möjligheter till st

jag har inte använt det som ett argument mot det


   
SvaraCitera

vill mkt hellre ha korta effektiva skoldagar, suger ju (på ett sätt) att jag är sjuk mkt och därför frånvarande men ändå håller samma takt som klassen gör, trots att jag inte pluggar jättemkt hemma... Känns ju verkligen jätteovärt då.skulle gärna gå på en jensenskola eller liknande med korta effektiva dagar, hellre än som det är nu (8.20-17.20, med flera timmars hålor under dagen)


   
SvaraCitera

Rävpojken:

jag har inte använt det som ett argument mot det

nähä


   
SvaraCitera

MissAnox:

nähä

vrf skulle jag göra det... du förklarade ju fint vrf inte..

tror inte att lägga på en timme skulle göra så d går bättre för de som har de svårast


   
SvaraCitera

bengtsson.anna:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Pga vill ej ha ännu större klyftor


   
SvaraCitera

lol vem röstar på nej

I skolan undrar man ibland om man bara är där för att man "måste" fast man inte lär sig nåt som man inte skulle kunna lära sig utanför skolan. Typ ämnen som matte och språk är dock svåra att lära sig hemma... Skulle typ kunna skippa alla andra ämnen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

vissa gör inget i skolan oavsett hur långa dagar

Man får iaf mer gjort i skolan än utanför?


   
SvaraCitera

bengtsson.anna:

Man får iaf mer gjort i skolan än utanför?

haha utanför lär man sig massa saker

i skolan lär man sig typ om konst historia och glömmer det efter 1 vecka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Ah. Den svenska grundskolan är så jävla jobbig så jag förstår att detta överhuvudtaget skulle utgöra ett problem...

nu e de så att jag går i 2an på gymnasiet så... sverige har MINST skoltimmar i hela EU. de andra länderna har ca 980 timmar medan vi i sverige har ca 780 timmar.


   
SvaraCitera

bengtsson.anna:

Man får iaf mer gjort i skolan än utanför?

vem är denna "man" du pratar om

det är väl högst individuellt
törs nog säga att det är 50/50 för mig, vissa lektioner gör man ju ingenting för att man har en sjukt meningslös genomgång eller diskussionsuppgift med folk som skiter i ämnet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Jag gillar hur du får ihop:längre skoldagar - endast positivtochkortare skoldagar - endast negativtTänk på att vi alla är olika och vill plugga på olika sätt. Vissa av oss får in kunskapen vi behöver genom lektionerna, andra behöver lärarhjälp och några andra behöver plugga någon timme extra i lugn och ro, eller med kompisar osv.Att du sedan verkar få fram att man får mer fritid av att ha längre skoldagar... ehm om man får lika lång skoldag vare sig det är kortare eller längre, hur blir det mer fritid?Jag tänker:Om man kör längre skoldag och då håller på till ca 18.00. Om man kör kortare skoldag så går man kanske hem efter lunch och om man då, som du skriver, ska plugga där så som man "ska" göra, så håller man på till 18.00 då också. Hur går det ihop med att skoldagen ens blir kortare?Sen förstår jag inte varför man vill ha varken längre eller kortare, 15-16 är mer än lagom, särskilt när skolan faktiskt är så simpel som den faktiskt är. Åtminstone om man tar vara på lektionerna och inte tramsar runt.

men asså man behöver inte lverdriva nu. till kl 18.00? nejnejnej? [no-no]
Jag tänker mer att vissa som slutar kl 12? eller kl 14.00? ja slutar halv fem och jag tycker att då får ja en lugn skoldag och kan softa på fritiden. Jag är ingen läxmänniska, inte skolmänniska för den delen heller.. så ja undrar bara hur andra ser på att man ska ha längre skoldagar (detta är oxå till ett skolprojekt)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

haha utanför lär man sig massa sakeri skolan lär man sig typ om konst historia och glömmer det efter 1 vecka

ja men hur mycket lär du dig om hur du ska skriva rätt svenska eller lära dig att prata korrekt engelska? tror inte du lär dig lika mycket inom dessa ämnen som du gör i skolan. Skolan är ändå grunden till ganska mycket som du vet.


   
SvaraCitera

bengtsson.anna:

nu e de så att jag går i 2an på gymnasiet så... sverige har MINST skoltimmar i hela EU. de andra länderna har ca 980 timmar medan vi i sverige har ca 780 timmar.

Gymnasiet är ett vuxendagis.


   
SvaraCitera