Aviseringar
Rensa alla

Lär mig crossmoped!


Hando

Pizzor:

Tänkte mer att man växlar typ vid nån viss hastighet, kanske ettan upp till 10 km/h, tvåan upp till 15 eller nåt sånt osvosv men nu fattar jag

Kan man säkert göra men inte alltid det stämmer så bra + så kan det vara svårare med "Oj, nu kör jag i 15 km, bäst att växla upp!" så är det väldigt brant uppförsbacke och mopeden dör mitt i den [smile]

Pizzor:

Har kört massa nu, går rätt hyfsat ändå

Bra, kör ännu mer så lär du dig ännu mer [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Kan man säkert göra men inte alltid det stämmer så bra + så kan det vara svårare med "Oj, nu kör jag i 15 km, bäst att växla upp!" så är det väldigt brant uppförsbacke och mopeden dör mitt i den [smile]

Jaa [crazy] Åh, den är så seg i uppförsbackar, går skitsakta [sad]

Hando:

Bra, kör ännu mer så lär du dig ännu mer [y]

Kör varenda dag [wink] Luktar bensin 24/7 nu [sad] Man stinker ju om man så bara kör 5 min.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pizzor:

Luktar bensin 24/7 nu Man stinker ju om man så bara kör 5 min.

Men..de ska bara vara så [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pizzor:

den är så seg i uppförsbackar, går skitsakta

Mopeder är sega, oavsett hur mycket man trimmar är det ändå ett segt fordon [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grat:

Men..de ska bara vara så [y]

Mm, men kanske inte är så gott [crazy]

Grat:

Mopeder är sega, oavsett hur mycket man trimmar är det ändå ett segt fordon [n]

[sad]


   
SvaraCitera

Ska man ha en cross så ska det vara en två taktare på den, blir mycket bättre acceleration än de nya trötta kina fyrtaktarna som sitter på kina crossar, crossen ska helst ha en Minarelli AM6 motor, finns mycket trimm till dom och det är ganska billigt.
Har du en cross med en AM6 motor kan du lätt få moppen att gå över 100km/h utan större ansträngning.
Så det är klart att du ska ha en moppe [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Så det är klart att du ska ha en moppe [bigsmile]

Okej [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinga:

=)))

Husaberg_motard:

herre

OF 5:

bara

Mesomean:

du

Hando:

dig

Grat:

Men

mrman:

moppe

När man tankar, då tankar man väl bara med ren 95 oktanig bensin eller?? [shake] Inte utblandad med olja?? För några kompisar ba "aah men du måste ju blanda ut bensinen med 2% olja, annars skär det i motorn!" men liksom det finns ju enskild tank för olja bredvid där man häller i bensinen så liksom hur ska man göra?

Och så den hära bensinkranen eller vad det heter. Behöver man vrida den till off varje gång man stänger av mopeden eller kan den stå på "on" hela tiden?

Är det dåligt att ställa mopeden i stark sol länge? Tänkte på olja o sånt.

Choken kan man ju behöva använda ibland, kanske om mopeden är lite kall eller så, men vad gör den egentligen?? Är det farligt eller på något sätt skadligt för mopeden att köra med den på?

Och om man ska upp för en jättelång asbrant backe, är det bäst att försöka ta lite sats nerifrån och växla ner allt eftersom när man kommer upp i backen, eller ska man köra på ettan från början nere i backen innan man kör upp i backen? Om det verkligen är en superbrant och lång backe. Man vill ju inte riskera att den stannar mitt i backen liksom [shake]


   
SvaraCitera

Pizzor:

När man tankar

har du skilda tankar ska du inte blanda nej.

Pizzor:

bensinkranen

aa det brukar vara bra särskilt om den ska stå ett tag

Pizzor:

Choken

stoppar luft flödet till förgasaren så det kommer in mer bränsle. det går inte att köra med choken i

Pizzor:

jättelång asbrant backe

ta en annan väg eller ta sats


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

har du skilda tankar ska du inte blanda nej.

Vad händer om man råkar hälla i typ 2 dl blandad bensin? Det händer inget eller, alltså motorn tar inte skada eller?

OF 5:

aa det brukar vara bra särskilt om den ska stå ett tag

Hur långt tag? En timma, ett dygn, en vecka, en månad..?

OF 5:

stoppar luft flödet till förgasaren så det kommer in mer bränsle.

Okej [smile]

OF 5:

det går inte att köra med choken i

Jo? Jag gjorde det en gång, körde typ bara 100 m, men ändå. Den ville inte starta så jag testade så. Men är det skadligt för moppen?

OF 5:

ta en annan väg eller ta sats

Om det inte finns nån annan väg, då är det alltså bättre att ta lite sats och växla ner mitt i backen än att köra på ettan från början av backen? Men tänk om det händer nåt när man ska växla så att den stannar [shake]


   
SvaraCitera
Hando

Pizzor:

Inte utblandad med olja?? För några kompisar ba "aah men du måste ju blanda ut bensinen med 2% olja, annars skär det i motorn!" men liksom det finns ju enskild tank för olja bredvid där man häller i bensinen så liksom hur ska man göra?

Finns det en till tank så behöver du inte blanda själv. Det görs i motorn eller nåt sånt har jag för mig.

Pizzor:

Behöver man vrida den till off varje gång man stänger av mopeden eller kan den stå på "on" hela tiden?

På min måste man det. Annars läcker det ut massa bensin ut ur motorn. Men är väl något som har gått sönder antagligen.
Ju längre kranen är på utan att du använder mopeden desto surare blir motorn. Om du låter den vara på i kanske 20 minuter så är det ingen fara. Men ska den stå still i typ en vecka så är det bra att stänga av den.

Pizzor:

Är det dåligt att ställa mopeden i stark sol länge? Tänkte på olja o sånt

Nej, har svårt att tänka mig det.

Pizzor:

Är det farligt eller på något sätt skadligt för mopeden att köra med den på?

Jag gör det [blush] Skillnaden är nästan 15 km/h. Men får väl fixa till det. Den ska inte behöva vara på egentligen.

Pizzor:

Och om man ska upp för en jättelång asbrant backe, är det bäst att försöka ta lite sats nerifrån och växla ner allt eftersom när man kommer upp i backen, eller ska man köra på ettan från början nere i backen innan man kör upp i backen?

Kör som vanligt tills den går trögt. Växla ner då. Går den fortfarande trögt så växla ner lite till [y]
Annars så kan man ju alltid ta sats som du säger, vilket säkert också är enklast. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Finns det en till tank så behöver du inte blanda själv. Det görs i motorn eller nåt sånt har jag för mig.

Okej [smile]

Hando:

På min måste man det. Annars läcker det ut massa bensin ut ur motorn. Men är väl något som har gått sönder antagligen.
Ju längre kranen är på utan att du använder mopeden desto surare blir motorn. Om du låter den vara på i kanske 20 minuter så är det ingen fara. Men ska den stå still i typ en vecka så är det bra att stänga av den.

Okej. Men asså kranen är jättejättejättetrög? [shake]

Hando:

Jag gör det [blush] Skillnaden är nästan 15 km/h. Men får väl fixa till det. Den ska inte behöva vara på egentligen.

Ok [crazy]

Hando:

Kör som vanligt tills den går trögt. Växla ner då. Går den fortfarande trögt så växla ner lite till [y]
Annars så kan man ju alltid ta sats som du säger, vilket säkert också är enklast. [y]

Men det är läskigt att växla ner mitt i backen [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte din pappa det här? Du lär dig att växla och köra..
Ta det som det kommer grabben [smile]
[y]

Lycka till hare bra!


   
SvaraCitera
Hando

Pizzor:

Men asså kranen är jättejättejättetrög?

Vrid hårt då

Pizzor:

Men det är läskigt att växla ner mitt i backen

Går det väldigt trögt i en backe så kommer det vara mer nytta än onytta att växla ner i den [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pizzor:

Men det är läskigt att växla ner mitt i backen

Du måste väl vara bland dem mest IQ-befriade personerna geonom tiderna[tard]


   
SvaraCitera