Aviseringar
Rensa alla

Lär mig processorer


Ämnesstartare

Myksa:

[surprised]
Det där var en bra sida! Tack.

skämtarn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Bild

Skulle du vilja vara vänlig att utveckla den bilden? Om jag har fel skulle jag gärna vilja veta på vilken punkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Superolle:

Skulle du vilja vara vänlig att utveckla den bilden? Om jag har fel skulle jag gärna vilja veta på vilken punkt.

Det KID menar är nog att du har helt och hållet fel.
Ett 32-bitar operativsystem klarar av att använda Lite över tre GB i ram.
Resten kan du inte använda, om inte som kernel-minne tror jag, vilket du inte kommer behöva. Vill du utnyttja mer än ca 3GB behöver du ett 64bitar operativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vill du utnyttja mer än ca 3GB behöver du ett 64bitar operativ.

Konstigt...Jag har 4 gig ram och 32- bitars och det står att allt används när jag spelar. Jaja, jag litar väl på er.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Superolle:

Konstigt...Jag har 4 gig ram och 32- bitars och det står att allt används när jag spelar.

Vart står det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vart står det?

Vet inte, det var min kompis som visa det. Men jag kan kolla nästa gång jag träffar han


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Superolle:

Om jag har fel skulle jag gärna vilja veta på vilken punkt.

aristoteles:

Ett 32-bitar operativsystem klarar av att använda Lite över tre GB i ram.
Resten kan du inte använda, om inte som kernel-minne tror jag, vilket du inte kommer behöva. Vill du utnyttja mer än ca 3GB behöver du ett 64bitar operativ.

32-bits Windows har adressrymden uppdelad 50/50; två gig reserverat för kernelminne och två för userspace. I teorin innebär detta att du kan utnyttja fyra gig. Dock kommer dina program bara att ha tillgång till två, och cirka en halv gig av kernelminnet är reserverad för olika andra lustiga ändamål än att faktiskt använda fysiskt minne.

Har du XP Pro kan dina program, under vissa omständigheter, utnyttja maximalt tre gig. Se http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx för mer information.


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Kan du nämna en enda applikation som faktiskt klarar av att hålla alla fyra kärnorna i arbete?

Fyra kärnor är väl bäst om man håller på mycket med mediahantering?

När man t.ex. ska encoda x264 och XviD så stöder bägge fyra kärnor har jag för mig.


   
SvaraCitera

Men kan inte stirra sig blind bara på hastighet och cashen. Det är skit svårt veta hur bra prollen är innan man sätter den i burken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kosmonaut:

Fyra kärnor är väl bäst om man håller på mycket med mediahantering?

När man t.ex. ska encoda x264 och XviD så stöder bägge fyra kärnor har jag för mig.

Absolut. Dock är det inget den genomsnittlige hemanvändaren behöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera