Aviseringar
Rensa alla

Lära sig att sjunga!


Ämnesstartare

Hej!
Är super sugen på att lära mig att sjunga, kunna ta toner och så. Vet ni något tips så man kan bli ''mjuk'' i rösten?
Eller ska man gå direkt på sånglektioner direkt?
Någon av er som kan sjunga?
Hur gör ni? Kan ni förklara så vore det great! [smile]


   
Citera

YOU✟UBE


   
SvaraCitera

tindraaa:

kunna ta toner

Jag har alltid antagit att det inte är något som går att lära sig, då den som sjunger antagligen inte hör/känner skillnaden.

Att inte kunna ta toner p.g.a. tonhöjd osv, är lättare att jobba på och ett möjligt mål.

Jag tror det bästa är att ta sånglektioner, då har man någon som lyssnar och kan ge tips om tekniker för att öva upp styrkan och stadgan i rösten.


   
SvaraCitera

Är nog en bra idé att börja ta sånglektioner, ja. Om du inte känner att du riktigt har råd med det kan det vara en idé att bara ta kanske två lektioner där ni går igenom grunderna och du får övningar att fortsätta med hemma.


   
SvaraCitera

Man tar ju inte sånglektioner om man redan kan sjunga så det är vad du bör göra.


   
SvaraCitera

öva öva öva!

sök på youtube finns många bra sånglektioner där


   
SvaraCitera

ööörkarn:

Man tar ju inte sånglektioner om man redan kan sjunga så det är vad du bör göra.

Jo, det bör man. Det är många av dagens artister lysande tecken på.


   
SvaraCitera
Nollan

tindraaa:

Någon av er som kan sjunga?
Hur gör ni? Kan ni förklara så vore det great! [smile]

Alltså kan sjunga, även om min sångteknik säkert kan förbättrats.
Ne men har alltid varit okej på att sjunga och så för ca 3 år sen bestämde jag mig för att ta sånglektioner i endast 1 termin.
Där fick jag bl.a lära mig dedär med andning, att man ska andas rätt, från magen och inte från bröstet (säger man från bröstet?)
Och andningen gör ju jättemkt, underlättar att dra ut på toner osv.

Men tror iaf helt klart att du kan gå direkt på sånglektioner!
Beror ju på om du vill gå privat eller med andra men finns ju för alla "sorters" sångare/sångerskor också.
Finns ju allt från nybörjare till kurser för lite mer vana.

Om du skulle känna att du inte vill hoppa direkt på sånglektioner kan du ju alltid leta upp sidor på internet, finns massor med sidor som har onlinekurser typ, vem vet, kanske funkar bra för dig!

Men kan ju tillägga som tips, fast kanske inte är så lätt att fatta när jag skriver såhär, men andas från magen och inte från bröstet! (säger man från bröstet?).
Alltså när du andas ska magen sjunka ut o bli lite störra, inte sjunka in!!


   
SvaraCitera

öva. öva. öva. spela in när du sjunger, lyssna, öva lite till.


   
SvaraCitera

Jag har ett bra tips som jag har gett väldigt många.

Som många andra här redan har sagt så gäller det att träna väldigt mycket, lägga ner några timmar per dag på att sjunga en låt. Man kan göra som jag gjorde; ta en låt som inte har för mörka eller för ljusa uppgångar/nergångar och träna på den tills du känner att du har någorlunda kontroll över din röst. Sen kan du ta en lite ljusare låt, mitt förslagär till exempel Tears In Heaven och Håll Mitt Hjärta. De två låtarna tränade jag mycket till när jag var lite mindre. Knocking On Heavens Door är också en väldigt bra träningslåt. Håll dig till den låten ett tag tills du har mer kontroll över rösten. Sen kan du alltid öva på YouTube, finns många bra karaokevideos som man kan öva till.

Hoppas att mina tips var bra! [bigsmile]


   
SvaraCitera