Aviseringar
Rensa alla

Lära sig spela fiol.


Ämnesstartare

Hej!

Jag har alltid velat spela fiol, men bor inte alls nära en storstad som har kurser. Det var en prova-på-lektion i Kalmar, som jag bor i närheten av, och jag kände att jag ville börja spela mer. Vet någon nån bra onlinekurs, för jag har hört att böcker inte är så bra till att lära sig ett så svårt instrument som fiol. Har sökt själv på google, och hittat några, ska bara se om något annan där ute och har känt som jag och hittat en jättebra sida.

Tacksam för alla svar [smile]


   
Citera

Musikskolor har väl även vuxna elever?


   
SvaraCitera

Se Heifetz spela och ge upp i förtid, blir enklast så


   
SvaraCitera

Jungman Jansson:

Se Heifetz spela och ge upp i förtid, blir enklast så

realisten har talat. 😀

nä men tror du har fel syn på det hela herr realist! det är ju hur det känns under tiden som man håller på som spelar störst roll. inte att man lyckas bli ditten o datten. så tycker iaf jag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är bara femton...


   
SvaraCitera

vaJOO:

nä men tror du har fel syn på det hela herr realist! det är ju hur det känns under tiden som man håller på som spelar störst roll.

Tycker det är sjukt demoraliserande att se folk som är ljusår bättre på det instrumentet man spelar.

Å andra sidan är det mycket attraktivt med tjejer som spelar fiol


   
SvaraCitera

Jungman Jansson:

Tycker det är sjukt demoraliserande att se folk som är ljusår bättre på det instrumentet man spelar.

ajuste, var det inte du som hade en del krav på dig själv? o jag sa något i stil med "du är värd som du är", har för mig detta. känner att det finns risk för att jag är som en jobbig psykolog iblanad [shake], skall sluta med d1a


   
SvaraCitera

vaJOO:

ajuste, var det inte du som hade en del krav på dig själv? o jag sa något i stil med "du är värd som du är"

Stämmer och det har du förmodligen, men är alltid bra att höra, kanske lär jag mig så småningom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Tycker det är sjukt demoraliserande att se folk som är ljusår bättre på det instrumentet man spelar.

Å andra sidan är det mycket attraktivt med tjejer som spelar fiol

Någonting är någonting

Jaså, härligt att du tycker det, för det är ett grymt fint instrument.


   
SvaraCitera

Fiol känns som något man skulle kunna lära sig på landet tycker jag, är ju lite av ett fäbodsinstrument. Tycker du ska ge dig fan på att hitta någon som kan lära dig. Har lite av en soft spot för fioler oavsett om det är zigenarfioler, symfoniorkestrar eller folkmusik så jag är lite partisk kanske.


   
SvaraCitera

Kan du inte ta dig till Kalmar då, de borde väl ha någon musikskola? Det är ju mycket enklare att lära sig om man har en lärare, särskilt om man inte spelat förr.

Har själv spelat i 7 år men har inte spelat på säkert fem år nu, men har fått lust att börja igen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CaithSith:

Kan du inte ta dig till Kalmar då, de borde väl ha någon musikskola? Det är ju mycket enklare att lära sig om man har en lärare, särskilt om man inte spelat förr.

Har själv spelat i 7 år men har inte spelat på säkert fem år nu, men har fått lust att börja igen..

Jo, det klart jag kan ta mig till kalmar, men jag har sökt till kulturskolan där och jag kommer inte få en plats på typ ett år, har dom sagt 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Fiol känns som något man skulle kunna lära sig på landet tycker jag, är ju lite av ett fäbodsinstrument. Tycker du ska ge dig fan på att hitta någon som kan lära dig. Har lite av en soft spot för fioler oavsett om det är zigenarfioler, symfoniorkestrar eller folkmusik så jag är lite partisk kanske.

Jo, det fanns en bildlärare på skolan som spelade fiol, har tänkt ringa honom och fråga om han kan lära mig grunderna 🙂


   
SvaraCitera

nije81:

Jo, det fanns en bildlärare på skolan som spelade fiol, har tänkt ringa honom och fråga om han kan lära mig grunderna 🙂

Kör hårt


   
SvaraCitera