Aviseringar
Rensa alla

lärare bästa jobbet??


Ämnesstartare

har hela tifden våndats övr tanken på att aöldrig få en längre sammanhängande ledighet än 4 - 5 veckor i mitt yrkesverksamma liv

men nu kom jag på att lärare har lov lite då och då, plus semester?? detta låter ju för bra för att vara sant. 2 månaders ledighet mitt i sommaren med full lön

jag har funnit mitt kall


   
Citera
Ämnesstartare

Tilda1988:

men nu kom jag på att lärare har lov lite då och då, plus semester?? detta låter ju för bra för att vara sant. 2 månaders ledighet mitt i sommaren med full lön

Lärarjobbet är härligt. Istället får du inte bestämma dina ledigheter, ska du vara tjänstledig så blir det väldigt dyrt.
Och som lärare jobbar du vanligen minst en vecka till efter att alla slutat skolan, och du börjar naturligtvis innan eleverna.
Dessutom är inte alla lov ledigheter, sportlovet till exempel brukar innehålla diverse utbildningar och konferenser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill också rätta snorungars prov på kvällarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

väldigt dyrt.
Och som lärare jobbar du vanligen minst en vecka till efter att alla slutat skolan, och du börjar naturligtvis innan eleverna.
Dessutom är inte alla lov ledigheter, sportlovet till exempel brukar innehålla diverse utbildningar och konferenser.

i min stad slutade lärarna den 17 juni och börjar igen i slutet av augusti. låter som ljuv musik för mina öron 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mm, det verkar vara fint. Men säkert väldigt stressigt. Men säkert bättre än många andra jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

i min stad slutade lärarna den 17 juni och börjar igen i slutet av augusti. låter som ljuv musik för mina öron 😛

Ja det är fortfarande en lång och härlig ledighet.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Men säkert väldigt stressigt.

Från och till, ja. Kan tänka mig att det är värst för dom som har kärnämnen, så som svenska och engelska.

Mawns:

Men säkert bättre än många andra jobb.

Absolut, man behöver inte slita ihjäl sig iaf, bara man orkar med det psykiskt.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Absolut, man behöver inte slita ihjäl sig iaf, bara man orkar med det psykiskt.[y]

Två av mina lärare gick in i väggen under gymnasiet, och två andra slutade på grund av min grundskoleklass [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Två av mina lärare gick in i väggen under gymnasiet, och två andra slutade på grund av min grundskoleklass

jotack kan tänka mig att det krävs en rätt hårdhudad person för att orka vissa elever... men jag hade tänkt gymnasie då, och då brukar de flesta ha lugnat ner sig lite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Två av mina lärare gick in i väggen under gymnasiet, och två andra slutade på grund av min grundskoleklass [blush]

Ja, det kan vara påfrestande, jag tror inte vem som helst orkar.
Man måste kunna riva i, och man måste kunna stänga av saker som är oviktig och koncentrera sig på det som är viktigt.
Huvudsaken de som är angagerade och intresserade får den hjälp de behöver.

Tilda1988:

jotack kan tänka mig att det krävs en rätt hårdhudad person för att orka vissa elever... men jag hade tänkt gymnasie då, och då brukar de flesta ha lugnat ner sig lite

Tyvärr, första året i gymnasiet är antagligen bland det värsta. Men det beror ju på vilka klasser och ämnen det gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kass lön med tanke på hur länge man behöver plugga.

är du bra på att lära ut, tycker du att det är kul? finns för många lärare som är lärare av fel anledningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle nog börja slå eleverna som inte lyssnade hej vilt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

jag har funnit mitt kall

Problemet är den långa tiden som vikarie du kommer tvingas till, och att du som lärare inte har någon lagstadgad arbetstid = jepp, du får jobba myycket längre än de flesta får göra, när du väl jobbar. Övertid, du får sitta och rätta prov, etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Tyvärr, första året i gymnasiet är antagligen bland det värsta. Men det beror ju på vilka klasser och ämnen det gäller.

inte enligt min erfarenhet iaf. högstadiet e ju en pärs men gymnasiet var rätt lugnt där jag gick iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

inte enligt min erfarenhet iaf. högstadiet e ju en pärs men gymnasiet var rätt lugnt där jag gick iaf

Ok, ja det är ju olika på alla ställen, vissa klasser *host* el, industri*host* kan vara rätt påfrestande.

Anarkandi:

Problemet är den långa tiden som vikarie du kommer tvingas till, och att du som lärare inte har någon lagstadgad arbetstid = jepp, du får jobba myycket längre än de flesta får göra, när du väl jobbar. Övertid, du får sitta och rätta prov, etc.

Sant, dock få du betalt för dubbla din tid. Har du lektion i två timmar får du fyra timmars lön, inte jättebra lön, men det är ok med tanke på att du knappast sliter ihjäl dig. Stor del av den tiden går ju till att rätta, planera, och göra i ordning inför kommande pass, men inte alltid.[smile]


   
SvaraCitera