Aviseringar
Rensa alla

Läsa en hel NO BOK Rätt eller Fel?


Ämnesstartare

Tja!

När jag gick i 7an så hade vi en NO lärare sen när 8:an började så fick vi en ny NO lärare och nu i 9:an så har vi en ny vi har alltså byt 3 gånger NO lärare och dom har föreläst och gjort som dom vill.

nu är sportlovet snart slut och sista veckan i skolan innan sportlovet så berättade min NO lärare att vi skulle ha prov någon gång i Mars för mig så var det ingen BIG DEAL men sen så berättade han att vi alla skulle få en varsin FYSIK BOK och att vi skulle läsa ut hela boken som innehåller 16 kapitlen och 330 sidor om bara FYSIK jag blir så arg för nu går jag i 9an och nationella har precis dragit igång. Jag har frågat andra lärare och dom tycker det låter konstigt osv och dessutom så är det bara min klass som ska läsa ut hela boken för jag har frågat min kompis som går i en annan klass och hon skulle bara läsa ut ett kapitel och sen ar det inget mer med det.

Tycker ni det är rätt utav skolan att låta oss läsa en hel NO bok föra 1 prov medans vi har nationella också?


   
Citera
Ämnesetiketter

Prov tillhör skolan så det är inget konstigt med det. Men det hade varit smartare att ta några kapitel i taget och göra mindre prov av det istället för ett stort prov på direkten. Så hade jag det när jag gick på högstadiet, gymnasiet och även högskolan.

Ni får ta upp det med läraren och säga hur ni känner.

Nationella är för att se hur mycket ni kommer ihåg från gammal undervisning främst. Ni förbereder er inte inför det som inför ett vanligt prov.


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är mer konstigt att din kompis bara behöver läsa ett kapitel. När jag gick på grundskolan så hade vi mindre prov på kanske fyra kapitel och fler prov. Senare på gymnasiet så hade vi ett prov på hela böcker på sidor 1000+ medans vissa lärare föredrog att göra flera mindre prov.


   
SvaraCitera

ja fy fan tänk om du lär dig något :SSS


   
SvaraCitera

oroa dig inte. 
betygshetsen är helt i onödan. 


   
SvaraCitera

Ifall du är osäker om vad du vet om vad som står i boken så är det aldrig onödigt att läsa på, orätvist kanske, men man flyr inte från såna viktiga orätvisor, men klaga kan man.


   
SvaraCitera

Tonicoo: och att vi skulle läsa ut hela boken som innehåller 16 kapitlen och 330 sidor om bara FYSIK

Verkar som om läraren vill göra det lätt för sig och slippa sitt jobb mest, men ja 330 sidor läser man på en eftermiddag, så så mycket är det inte

Tonicoo: och nationella har precis dragit igång.

Än sen? Det är test på lärarnas kompetens och påverkar inte de som gör provet det minsta (Även om de gärna vill framställa det så för att eleverna skall anstränga sig extra)


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

det vore konstigt om skolan inte tvingade er att lära er saker.


   
SvaraCitera

asså va. läser ca 300-700sidor om dagen pga plugg

läsa upp det så klarar du det. 100 sidor/dag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo men vi har även massor med andra läxor som kommer emellan och sen nationella så klart att man ska lära sig någonting med vi har ETT prov i NO och ska läsa så mycket sen får vi mycket uppgifter och jag lägger redan tillräckligt med tid att plugga både i skolan och hemma 


   
SvaraCitera

Nationella prov på högstadiet kan man i princip inte plugga till, jag har fattat det som att man ska "komma som man är" och sen kollar de dina kunskaper så att ta hänsyn till det tycker jag inte att lärarna behöver. 

Sen är det bara att vänja sig, visst man kan bli sur över det men när du blir äldre och kanske pluggar vidare så kommer det inte alls vara ett problem. Jag har själv haft två jätteprov på matte och fysikkurser där böckerna kanske gick på 500+ sidor. Jag hade oxå läxor emellan men det gick bra ändå.


   
SvaraCitera