Aviseringar
Rensa alla

Läsa ett fjärde år


Anura:

Jag har 450 poäng som jag behöver läsa upp.

Du kan ju läsa upp dem på komvux lika gärna. Det hela beror nog på anledningen/-arna till att det gått så "dåligt" för dig i gymnasiet. Har det hänt något, eller har du svårt för att plugga?


   
SvaraCitera

sötnos:

orkar inte riktigt förklara, men ett folkhögskolebetyg är inte lika högt värderat som ett vanligt gymnasiebetyg. Så du blir andrahand. Blir oftast så att man läser stökurser här och där, vilket tar mycket längre tid!

det stämmer inte riktigt det är förstahandsbetyg men mycket mindre betygspool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Du kan ju läsa upp dem på komvux lika gärna. Det hela beror nog på anledningen/-arna till att det gått så "dåligt" för dig i gymnasiet. Har det hänt något, eller har du svårt för att plugga?

det bara blev lite hemskt med betygen. Jag vill bara läsa upp dem inget mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vill inte läsa på komvux p.g.a. Man får inga direkta bidrag. Eller jo, studiehjälp på 1050 kr. Men man får stå för böcker osv. Själv. Och man får väl inget gratis busskort eller mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Efter man fyllt 18, tror jag det är, får man inte börja gymnasiet längre utan hör till komvux så du får därför inte heller byta skola. antingen går du kvar på samma skola, eller så går du på komvux.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Efter man fyllt 18, tror jag det är, får man inte börja gymnasiet längre utan hör till komvux så du får därför inte heller byta skola. antingen går du kvar på samma skola, eller så går du på komvux.

min kompis går sitt fjärde år nu och han är lika gammal som mig (19) fast han ansökte väl tidigare. Man får väl inte börja i gymnasiet om man är 20 år? Menar du att jag inte får börja i gymnasiet för att jag har slutat och är över 18 år?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

min kompis går sitt fjärde år nu och han är lika gammal som mig (19) fast han ansökte väl tidigare.

var det på en annan skola då? isf är det ju fritt fram. Men skolan ska vara villig att ta emot dig bara.

Anura:

Man får väl inte börja i gymnasiet om man är 20 år?

kanske är så, ja.. mm, så är det nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

var det på en annan skola då? isf är det ju fritt fram. Men skolan ska vara villig att ta emot dig bara.

det var inte på en annan skola, det var samma skola han gick tre år i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

det var inte på en annan skola, det var samma skola han gick tre år i.

Ja men då får man gå ett fjärde år oavsett om man nått maxåldern för att få börja gymnasiet. Då börjar man inte, då fortsätter man.
Men man får inte byta gymnasium därefter, då börjar man en ny utbildning (typ!)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Ja men då får man gå ett fjärde år oavsett om man nått maxåldern för att få börja gymnasiet. Då börjar man inte, då fortsätter man.
Men man får inte byta gymnasium därefter, då börjar man en ny utbildning (typ!)

jaha ok. Men jag kanske är lite sent ute. Men jag har juh tänkt läsa upp dessa 400 poäng jag har ig i och läsa ett fjärde år på gymnasiet. Frågan är ju om jag har möjlighet att göra det? Med tanke på att jag har redan läst 3 år, tagit studenten och inte sökt om ett fjärde år fram tills nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Med tanke på att jag har redan läst 3 år, tagit studenten och inte sökt om ett fjärde år fram tills nu.

jaha.
Nej, då är det komvux som gäller. Kan inte tänka mig att du får läsa ett fjärde år nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Nej, då är det komvux som gäller. Kan inte tänka mig att du får läsa ett fjärde år nu.

Man ska väl vara 20 år för att läsa på komvux, komvux ska även avskaffas snart. Varför kan jag inte läsa ett fjärde år nu??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror också det är komvux, dessutom är 450p lite mer än ett halvår. på ett halvår kan du läsa 400p likzom.

läs några fritt valbara kurser på komvux istället för att låsa dig till några på gymnasiet. tror det kan bli svårt att hoppa in i en gymnasieklass dessutom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oktoberbarn:

läs några fritt valbara kurser på komvux istället för att låsa dig till några på gymnasiet. tror det kan bli svårt att hoppa in i en gymnasieklass dessutom.

man måste ju vara 20 år för att gå på komvux


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

man måste ju vara 20 år för att gå på komvux

Vem får studera inom Stockholms Stads vuxenutbildning?

* Du som är folkbokförd i Stockholms stad.
* Du som fyller 20 år under året får börja studera fr o m den 1 juli
* Du som är under 20 år och har slutbetyg från gymnasieskolan.
* Du som har annat modersmål än svenska måste ha godkänd sfi (godkänd kurs D) eller motsvarande kunskaper i svenska.

du kan söka till komvux [y]. iaf i sthlm


   
SvaraCitera