Aviseringar
Rensa alla

Läsa på universitet när man har eget företag


Ämnesstartare

Jag och min polare ska göra ett handelsbolag tillsammans. Vi tänkte läsa på universitetet men nu har jag börjat undra vad vi egentligen behöver göra det för, när vi ändå ska ha eget. Så vad skulle det finnas för fördelar med det? istället för att ytterligare utbilda sig till att ha företag så kan man väl bara göra ett och få erfarenhet istället för utbildning - vi ska ju ändå inte anställa oss hos någon. Är det praktiskt att ha både företag och läsa på universitet?


   
Citera
Ämnesstartare

Det beror ju på hur bra det kan gå för företaget utan att ni utbildar er på traditionellt vis via ett universitet, krävs det att just ni har universitetsutbildning för att det ska kunna gå bra?

Det fina med att starta eget är att man kan anställa andra som kan det man själv inte kan, om man har råd det vill säga.
Kan ni starta upp själva och få råd, utan att utbilda er vidare via universitet så kan ni såklart skita i det om ni vill - även om det kräver universitetsutbildat folk för att ni ska kunna utveckla företaget.

Jag har inget eget företag men vad man hör så slukar det en hel del tid att få ett företag på fötter, speciellt i början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kan ju ändå vara bra att ha utbildning om företaget inte skulle gå som ni ville. Sen kan det som sagt även hjälpa er en del med företaget om ni har utbildning. Går kanske bra utan också beror ju på vad ni ska ha för typ av företag.


   
SvaraCitera

salem1:

Så vad skulle det finnas för fördelar med det?

universitet är extremt slappt jämfört med gymnasiet, så det tar inte mycket av ens tid alls att bli godkänd. dessutom är det nog en enorm fördel att ha t ex en ekonomiutbildning i botten om man är egen företagare[cute] eller läs om det ämnet erat företag ska jobba med?[party]


   
SvaraCitera

farbror gugge:

universitet är extremt slappt jämfört med gymnasiet

neeeeeeeeee, kanske din linje isf


   
SvaraCitera

du kan inte på något vis vara säker på att ert företag kommer att lyckas


   
SvaraCitera

salem1:

Är det praktiskt att ha både företag och läsa på universitet?

om du stöter på olika slags problem i ditt företagande så kommer du ha större möjlighet att lösa dessa om du kan en massa ekonomi.

och om ditt företag går åt helvete så har du alltid utbildningen att falla tillbaka på.

vad ska ni starta för företag?


   
SvaraCitera

retsti:

neeeeeeeeee, kanske din linje isf

hur vet du di går ju inte på universitet?[blush]


   
SvaraCitera

farbror gugge:

hur vet du di går ju inte på universitet?

heeeeeeeh, nä men har hört raka motsatsen från kompisar och från studentintervjuer.

bara en annan har iof sagt att man kan jobba heltid om man går ekonomi om man bara satsar på G. ska man ha VG så får man sitta mkt mer.

men civilingenjörslinjerna har jag ännu inte hört någon som säger att det är enklare än gymnasiet. bara hört från 1-2 personer att tekniskbasår va det jobbigaste.


   
SvaraCitera

retsti:

bara en annan har iof sagt att man kan jobba heltid om man går ekonomi om man bara satsar på G. ska man ha VG så får man sitta mkt mer.

mina sista tentor gick jag på tp två föreläsningar, och började plugga samma dag(de var på kvällen[blush]) och jag bev godkänd[y] lägger nog ner max typ 1 timme om dagen i snitt, men är ju inte så ambitiös etc[blush] vill man ha typ A och B och sånt får man nog plugga ganska mycket, men känner nog inte som verkligen pluggar typ 8 timmar om dagen :3


   
SvaraCitera

farbror gugge:

mina sista tentor gick jag på tp två föreläsningar, och började plugga samma dag(de var på kvällen) och jag bev godkänd

hahah du är skön du :p.

men blir du inte orolig över att inte komma in på det masterprogram du vill in på, eller inte kunna åka på utlandstermin eller inte få det jobb du vill ha?


   
SvaraCitera

retsti:

men blir du inte orolig över att inte komma in på det masterprogram du vill in på, eller inte kunna åka på utlandstermin eller inte få det jobb du vill ha?

hmm oroar mig inte för saker alls, är typ lite oambitiös och känslolös ang sånna saker[blush] och planerar inte att läsa varken utlandstermin eller master.[cute][cute]


   
SvaraCitera