Aviseringar
Rensa alla

läsa på universitet och bo hemma utan att ta studielån?


Ämnesstartare

Hej, jag undrar om man bor hemma hos sin mamma som har praktikplats och får pengar från försäkringskassan samt bostadsbidrag, om det är möjligt att man som dotter läser på universitetet och bara tar bidragsdelen och bor hos henne utan att hon blir av med sina pengar? förlåt för konstig formulering


   
Citera

Det bästa är att fråga försäkringskassan helt enkelt. Men jag tror inte att dina inkomster skall påverka din mammas ekonomi på det viset så länge du är myndig och inte går i gymnasiet.


   
SvaraCitera

Ja, det skall du nog kunna göra. Pengarna du får av CSN går till dig och inte till din mamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det ska fungera, känner andra som gjort så.


   
SvaraCitera

Klart det går!


   
SvaraCitera

Jag har för mig att om du skulle missköta dig med bidraget (typ inte få tillräckligt med poäng) ryker alla hushållets bidrag. Look it up, jag är inte säker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har ringt till försäkringskassan och om jag skulle skriva mig hos mamma med mitt csnbidrag så skulle mamma förlora 2000kr på sitt bostadstillägg


   
SvaraCitera

ta inte emot några pengar från csn alls, då. du kan ju välja att inte ta bidrag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om jag skriver mig här så förlorar hon 2000kr i bostadstillägg i vilket fall som helst eftersom de anser att jag ska vara med å försörja hushållet. spelar ingen roll om ja har csn eller inte


   
SvaraCitera

cp

bo svart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Caroline88:

spelar ingen roll om ja har csn eller inte

Nja, fast har för mig att typ någonstans 85% av csn.bidraget räknas som inkomst, vilket skall anges och räknas som inkomst när man deklarerar... Och så "brukar" man räkna med att barn som har inkomst "bör" betala för sig hemma, vilket jag tror (vet inte till 100% dock) att försäkringskassan räknar med i sin beräkning när det gäller bostadsbidrag.

Tycker att du absolut ska fråga Försäkringskassan vad de anser. Berätta din situation och om det kommer att hända någonting utifall du ska plugga och söka studiebidrag. (Säg inte att det kommer att bli så, men fråga vad som kan hända oc hvad Försäkringskassan anser i sånna situationer) [rolleyes]

Hoppas det hjälper. Du kan ju fråga CSN själv genom att ringa och fråga. Dit skulle jag ringa, för de kanske har fler studenter som ringt och frågat. De borde ju veta vad deras pengar räknas som och inte liksom.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera