Aviseringar
Rensa alla

Läsdagböcker


Ämnesstartare

Bell:
Neeeej, inte så, tycker att det är ett bra sätt att dokumentera vad en läser. Bra sätt att hålla koll, roligt att gå tillbaka osv Party Sitter du på UM på arbets/praktiktid btw? Blink ska träna nu, förväntar min snaps när jag kommer heeeem. puss

Heeehheeh..  Ja, visst är det! Mm, då och då kikar jag in här.  (läs: konstant.) Du har dina snaps!!! 

Gubbe i Järna:
- det som är värt att minnas minns jag oftast ändå
- jag är inte så mycket för att skriva ned mina egna tankar/reflektioner, alltsomoftast håller jag dem gärna helt för mig själv
- jag är lat
- kan inte koncentrera mig på att både ta in det jag läser och att reflektera kring det på samma gång
- det förstör flytet i läsningen

Jag kan på sin höjd markera någon enstaka sida där jag läst något bra, men för mig tappar böcker tjusningen lite om jag ska hålla på att analysera det jag läser sådär väldigt ingående. Jag hatar när vi ska skriva bokreflektioner eller liknande i skolan. Detta gäller väl främst typ vanliga skönlitterära böcker, men för mig är läsning ett sätt att helt få kliva in i en annan värld och ta del av en berättelse som liksom utspelar sig någon annanstans och funderar jag vidare kring det som händer är det så lätt att paralleller dras med "min värld" typ. Nu blev det flummigt.

Jag förstår hur du menar. Hm. Jag gillar att dra paralleller med min egen värld, så det är väl där vi skiljer oss.  Jag upplever ej att det förstör flytet i läsningen. Det är inte så att jag stannar upp i läsningen för att skriva, utan när jag känner att jag tyckte väldigt mycket om ett specifikt stycke kan jag känna för att skriva om det och hur det fick mig att känna när jag läste det, typ.... Efteråt liksom. Avbryter ej läsningen för att skriva!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig hört talas om och skulle aldrig palla Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Usch läsa böcker låter ansträngande 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reeeetooo:
Usch läsa böcker låter ansträngande 

Neeeej, det är jättehärligt! Du borde testa, speciellt nu när du är sjuk och kanske inte har ork till att göra så mycket. Böcker är bezt. Party


   
SvaraCitera
J0JJ0

Åh ännu en bokslukare! Mycket glad Ja vill skriva läsdagbok men vet aldrig vad jag ska skriva, du skulle inte råka ha några tips att dela med dig? De blir mest en massa svammel som egentligen inte har något att göra med boken Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

J0JJ0:
Åh ännu en bokslukare! Mycket glad Ja vill skriva läsdagbok men vet aldrig vad jag ska skriva, du skulle inte råka ha några tips att dela med dig? De blir mest en massa svammel som egentligen inte har något att göra med boken Galen

Åååååh! Hjärta Vad glad jag blir! Hm, jadu... 
Råd nr. 1: Skriv ej om du inte känner för det. Då blir det tråkigt och innehållslöst svammel. Skriv bara när du känner att du verkligen blivit berörd av en mening, ett stycke, ett kapitel eller så. Så att du känner att du vill prata om det med någon eller bara reflektera kring det.

Råd nr. 2: Tänk först, skriv sen. Det kan vara bra att fundera på varför det du läst berört dig och på vilket sätt, och i huvudet börja reflektera innan du börjar skriva ner det. På så sätt undviker du upprepningar och svammel.

Råd nr. 3: Pressa inte dig själv till att skriva! Om en bok inte lockar fram det i dig, strunta i det. Jag brukar inte skriva ner titeln/författaren i läsdagboken förrän jag verkligen har något att skriva om. Annars blir det för mycket press på mig själv att hitta nåt att skriva och jag kan inte helt fokusera på boken.


   
SvaraCitera

snor:
MEN HALLÅ ÄR JAG PÅ ALLVAR DEN ENDA SOM SKRIVER LÄSDAGBOK? Skärp er. Nån mer måste det ju finnas.

tror det Rodnar


   
SvaraCitera

Reeeetooo:
Usch läsa böcker låter ansträngande 

!!!!!!!! 
Älskar att läsa! Läser en bok per dag under varenda sommarlov, böcker <3<3<3<3<3<3<3 men läsdagbok e sånt man gjorde i tvåan och inte orkar med längre Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

tror det Rodnar

tråkiga folk är Ledsen trodde de var intresserade av sånt här men nä tydligen inte uhuh


   
SvaraCitera

snor:

tråkiga folk är Ledsen trodde de var intresserade av sånt här men nä tydligen inte uhuh

jag skriver läsdagbok i hjärnan räknas det? Rodnar och i skolan gör jag det typ, läser två litteraturkurser där vi överanalyserar precis allt, var så illa att stopping by the woods on a snowy evening inte var en mysig dikt längre... 


   
SvaraCitera

JAG SOM GILLADE ROBERT FROST 


   
SvaraCitera

ARRGH, aggressioner....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter: ag skriver läsdagbok i hjärnan räknas det?

neeee!!! skriv ner va


   
SvaraCitera
J0JJ0

snor:

Åååååh! Hjärta Vad glad jag blir! Hm, jadu... 
Råd nr. 1: Skriv ej om du inte känner för det. Då blir det tråkigt och innehållslöst svammel. Skriv bara när du känner att du verkligen blivit berörd av en mening, ett stycke, ett kapitel eller så. Så att du känner att du vill prata om det med någon eller bara reflektera kring det.

Råd nr. 2: Tänk först, skriv sen. Det kan vara bra att fundera på varför det du läst berört dig och på vilket sätt, och i huvudet börja reflektera innan du börjar skriva ner det. På så sätt undviker du upprepningar och svammel.

Råd nr. 3: Pressa inte dig själv till att skriva! Om en bok inte lockar fram det i dig, strunta i det. Jag brukar inte skriva ner titeln/författaren i läsdagboken förrän jag verkligen har något att skriva om. Annars blir det för mycket press på mig själv att hitta nåt att skriva och jag kan inte helt fokusera på boken.

Tänk om det var lika enkelt med skolarbeten... Att bara skriva om man kände för det Blink Men det var bra råd! Jag blir ofta berörd av det jag läser, jag fastnar alltid för historierna!! Det där med att tänka först är jag inte lika bra på, bara när det gäller att prata - då tänker jag för mycket! Jag har en massa böcker i huvudet som jag fortfarande tänker på som jag vill skriva om Galen vilken står som senast i din läsdagbok då?? Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

J0JJ0:

Tänk om det var lika enkelt med skolarbeten... Att bara skriva om man kände för det Blink Men det var bra råd! Jag blir ofta berörd av det jag läser, jag fastnar alltid för historierna!! Det där med att tänka först är jag inte lika bra på, bara när det gäller att prata - då tänker jag för mycket! Jag har en massa böcker i huvudet som jag fortfarande tänker på som jag vill skriva om Galen vilken står som senast i din läsdagbok då?? Mycket glad

Jaa, eller hur! Blink Hihi, jag blir också ofta berörd på ett eller annat sätt, så därför känns en läsdagbok som ett bra redskap. Istället för att liksom vara i en bokklubb eller så, och kanalisera ens tankar den vägen, så kan man skriva läsdagbok och på så sätt bli mer personlig. Jag läser just nu en bok med samlade dikter och noveller av Edgar Allan Poe, och den senaste jag skrev om är "A Valentine". Rodnar


   
SvaraCitera