Aviseringar
Rensa alla

Läskskatt - najs eller bajs?


b1son

reben: hur gick d för dk med sin sockerskatt inte så bra va

va d inte fettskatt dom hade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej :s 

skatt ska gå från rika till fattiga inte bestraffa de fattigas dåliga vanor

do you ppl even vänster


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är rätt så höger men när det gäller folks hälsa och miljö tycker jag man kan beskatta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är själv skeptisk. Ser både positiva och negativa sidor med det, men just nu lutar det lite mer mot nej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja OM man sänker skatten på nåt annat för att kompensera

såsom chips Cool


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Reglera den nuvarande momsen, som ligger på 12% för livsmedel. 

Sänk den till, exempelvis 9% för frukt och grönt, behåll 12% för vissa varor och höj momsen för en del livsmedel. 

Läsken tillhör i mitt tycke den sistnämnda kategorin ehehe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ett effektivt sätt att minska diabetes helt enkelt.


   
SvaraCitera

Zymba: Nej för att:

Vet inte om skattning är bästa sättet att lösa problem på.

Tycker dock det borde göras något åt allt socker vi trycker i oss. Borde införas hårdare regler på hur mycket socker mat får innehålla.


   
SvaraCitera

Zymba: Vet inte/osäker

MarcusKing:
Varför ska man alltid beskatta saker för att straffa folk som vill göra något? -.-

är väl mer att man försöker styra folks vanor än ren bestraffning.

Z0dd:
enklare vore om folk bara drack sockerfri läsk

att sötningsmedel också är jävligt dåligt vet vi, dock vet vi inte hur dåligt det är, så är det nog bättre att dricka andra saker istället...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Skräpmatsbolagen riktar ofta marknadsföringen mot konsumenter med låga inkomster.

Amerikansk retorik, inte helt relevant i sverige

Men ja, beskatta det om de vill, kommer inte att påverka min konsumtion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
höj bensinskatten istället

Tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: att sötningsmedel också är jävligt dåligt vet vi, dock vet vi inte hur dåligt det är, så är det nog bättre att dricka andra saker istället...

När man jämför socker med sötningsmedel i vetenskapliga studier ser man att socker har klart flest negativa effekter. Sötningsmedel är att föredra alla dagar i veckan.


   
SvaraCitera

Nej man ska få välja själv om man vill dricka massa läsk och riskera att få diabetes eller inte. 


   
SvaraCitera

om man vill komma åt problemet tror jag det finns bättre sätt, men jag tycker iofs att det är bra med skatt på cigaretter och alkohol. Sen att man gör det i mexico är ju förståeligt eftersom det är världens fetaste land vad jag vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zatzumaz:
Nej man ska få välja själv om man vill dricka massa läsk och riskera att få diabetes eller inte. 

ok då borde man också själv stå för kostnaderna om man inssjuknar


   
SvaraCitera